Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Close

LOTOS

Header

#EnergiaDlaPolski

Kierunki

Na świecie istnieje kilkaset gatunków ropy naftowej – są m.in. ropy paliwowe, olejowe czy asfaltowe; nisko, średnio i wysokosiarkowe. Najczęściej mówi się o ropach lekkich - najlepszych do produkcji benzyny, średnich – do oleju napędowego i ciężkich, z których uzyskuje się najwięcej baz olejowych (służą do produkcji m.in. smarów) i asfaltów. Rafinerie, w zależności od tego w czym się specjalizują, dobierają określone gatunki ropy. Decyduje rachunek ekonomiczny oraz najnowocześniejsza technologia przerobu ropy. 

DYWERSYFIKACJA

Specjaliści z LOTOSU nie szukają gatunków, które są podobne do ropy z kierunku wschodniego, ale takich, które mogą zaoferować więcej interesujących produktów. Gdy na rynku panuje popyt na benzyny, to opłacalne staje się kupno lekkich rop, takich jak te wydobywane przez LOTOS na Bałtyku i Litwie. Za to późnym latem, gdy jest duży popyt na asfalt, warto sprowadzić ładunek ciężkiej ropy asfaltowej. LOTOS posiada doskonałą logistykę, jaką mają tylko rafinerie usytuowane w pobliżu portów naftowych.

Zanim dojdzie do zakupu nowej ropy technolodzy LOTOSU analizują charakterystykę konkretnego jej gatunku. Czy przerób jest opłacalny w aktualnej sytuacji rynkowej. Nie chodzi tylko o cenę samego surowca, ale też o to, ile wartościowych produktów można z niego uzyskać. Niekiedy nawet droższa w zakupie ropa naftowa może być per saldo bardziej opłacalna. LOTOS przetestował już ponad 200 gatunków ropy naftowej, a lista ta wciąż się wydłuża.

INNOWACYJNOŚĆ

Zdolność do przerobu szerokiej gamy gatunków ropy charakteryzuje tylko najnowocześniejsze rafinerie, do których rafineria LOTOSU na pewno się zalicza. Po kolejnych modernizacjach dla rafinerii w Gdańsku otworzyły się możliwości przerobu większej ilości gatunków surowca, sprowadzanych w ramach zakupów jednorazowych. Co więcej, po zakończeniu przez LOTOS Projektu EFRA (Efektywna Rafinacja), jeszcze bardziej poszerzy się wachlarz zdolności przerobowych różnych gatunków ropy.

BEZPIECZEŃSTWO

Obecnie co piąta baryłka ropy naftowej przerobiona przez rafinerię w Gdańsku pochodzi z kierunku innego niż wschodniTo efekt systematycznych działań ukierunkowanych na zwiększenie poziomu dywersyfikacji źródeł pozyskania surowców strategicznych dla gospodarki oraz wzmocnienie bezpieczeństwa Polski w sektorze energii.


NOWE KIERUNKI DOSTAW

  • Ameryka Północna
    • Kanada – 100 tys. t (blisko 700 tys. baryłek) ropy typu Hibernia

2 września 2017 r. Grupa LOTOS odebrała w Naftoporcie ładunek ropy naftowej Hibernia z Kanady. Surowiec przetransportował tankowiec Minerva Lisa. Była to pierwsza dostawa ropy z Kanady w ponad 40-letniej historii rafinerii w Gdańsku.

    • USA 

      • 600 tys. baryłek (tj. ok. 80 tys. ton) ropy gatunku Domestic Sweet
      • 650 tys. baryłek (tj. ok. 80 tys. ton) ropy gatunku WTI Midland

9 listopada 2017 r. do gdańskiego Naftoportu wpłynął tankowiec „St. Helen” transportujący 600 tys. baryłek (tj. ok. 80 tys. ton) amerykańskiej ropy gatunku DSW (Domestic Sweet). W grudniu LOTOS zakupił kolejną dostawę amerykańskiego surowca. Tym razem jest to 650 tys. baryłek (tj. ok. 80 tys. ton) ropy gatunku WTI Midland. 




  • Bliski Wschód

    • 2 mln baryłek ropy typu Iranian Light

Zbiornikowce „Atlantas” i „Calida” z 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla LOTOSU dotarły 15 sierpnia 2016 r. do gdańskiego Naftoportu. Przerób surowca z Iranu trwał w rafinerii w Gdańsku do końca sierpnia. 

  

  • Kopalnia Lubiatów-Międzychód-Grotów (PGNiG)

    • 2,1 mln baryłek ropy naftowej rocznie

LOTOS i PGNiG w ramach tworzenia synergii pomiędzy spółkami skarbu państwa realizują dostawy surowca z największej kopalni ropy naftowej w Polsce do Gdańska. Surowiec dostarcza wyspecjalizowana spółka LOTOS Kolej będąca największym przewoźnikiem ropy naftowej i paliw płynnych w Polsce.


WŁASNE WYDOBYCIE (dane na III kw 2016 r.)

  • Polska

LOTOS Petrobaltic to jedyna krajowa spółka wydobywająca i poszukująca ropę naftową i gaz ziemny w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Czytaj więcej...

Polska

  • Norwegia

Za rozwój działalności na Norweskim Szelfie Kontynentalnym odpowiada spółka LOTOS Exploration and Production Norge z siedzibą w Stavanger. 75% wydobycia LOTOSU pochodzi z Norwegii. Czytaj więcej...

Norwegia

  • Litwa

Na terenie Republiki Litewskiej operuje spółka LOTOS Geonafta, będąca największym producentem ropy naftowej w tym kraju. Czytaj więcej...

Litwa

EFEKTYWNA RAFINACJA

Dywersyfikacja kierunków dostaw to jedno. LOTOS, realizując Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przyjęty przez rząd RP, wprowadza innowacyjne rozwiązania  służące maksymalizacji jakości i ilości produktów naftowych. Właśnie dlatego LOTOS realizuje Projekt EFRA. Czytaj więcej...

efra grafika


 


English_language.NOWA.jpg    RussiaN LANGUAGE.jpg