logo

Pierwsze punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. 

Paliwa alternatywne

Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20% będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostanie podpisana podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.

Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Stacja ta to część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku.

COP24 BoncaUmowę na finansowanie projektu 6 grudnia 2018 r. w obecności Violety Bulc, komisarz ds. Transportu, podpisali (od lewej): Dirk Beckers,  dyrektor The Innovation and Networks Executive Agency (INEA) oraz Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A. 

Grupa LOTOS w ramach swojej strategii do roku 2022 wskazała, jako jeden z priorytetów, rozwój projektów dotyczących paliw alternatywnych. Jest to działalność innowacyjna, z której istotne przychody mogą pojawić się w przyszłości – mówi Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A.

Projekt Pure H2

Z Gdańska do Warszawy na jednym baku

Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku oraz ograniczy koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.

Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza, że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny – podkreśla Patryk Demski, wiceprezes Zarządu ds. Inwestycji i Innowacji Grupy LOTOS S.A. – Grupa LOTOS realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne, w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.

Projekt Pure H2

5 kg wodoru proszę

Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 t wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy LOTOS produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie, czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.

Projekt Pure H2, realizowany przez LOTOS, zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic, a także paliwo lotnicze i żeglugowe.

Zajmuje też pozycję drugiego przewoźnika kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

LOTOS Paliwa to spółka z Grupy Kapitałowej LOTOS, która zarządza siecią niemal 500 stacji paliw zlokalizowanych na terenie całego kraju: przy autostradach, drogach ekspresowych, w dużych aglomeracjach miejskich oraz mniejszych miejscowościach.

Głównym obszarem działalności spółki jest zarządzanie siecią stacji paliw, handel detaliczny oraz rozwój sieci sprzedaży detalicznej i hurtowej.

Przez najbliższe lata strategia spółki zakłada dążenie do posiadania zrównoważonej geograficznie i jednolitej wizualnie sieci, umożliwiającej dostęp do produktów i usług marki LOTOS dla maksymalnej grupy klientów. LOTOS Paliwa do 2022 roku zamierza wprowadzić do oferty sprzedaży na stacjach własnych alternatywne paliwa dla transportu. Pierwszy etap to uruchomienie 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych przy autostradach A1 oraz A2 na trasie Trójmiasto-Warszawa (w obu kierunkach).

Logo UE - CEF

Udostępnij