logo

W gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS uruchomiona została nowa instalacja Programu 10+. Służy ona destylacji ropy naftowej. Dzięki temu LOTOS zwiększył zdolności produkcyjne najwyższej jakości diesla.

Działalność wydobywcza

W gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS uruchomiona została nowa instalacja Programu 10+. Służy ona destylacji ropy naftowej. Dzięki temu LOTOS zwiększył zdolności produkcyjne najwyższej jakości diesla.

W gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS uruchomiona została nowa instalacja Programu 10+. Służy ona destylacji ropy naftowej. Dzięki temu LOTOS zwiększył zdolności produkcyjne najwyższej jakości diesla.

Po pomyślnym zakończeniu testów i rozruchu instalacja destylacji (CDU/VDU) rozpoczęła pracę operacyjną. Pojawiły się właśnie pierwsze produkty – oleje napędowe oraz benzyny surowe. Instalacje destylacji rafinerii w Gdańsku pracowały przez kilka godzin pod niemal pełnym technologicznym obciążeniem wynoszącym  ponad 1100 ton ropy na godzinę, co w przeliczeniu na rok daje ok. 10 mln ton.

Uruchomiona właśnie instalacja CDU/VDU, w połączeniu z całą infrastrukturą produkcyjną gdańskiej rafinerii, umożliwia podniesienie przerobu całej rafinerii do poziomu 7-8 mln ton w 2010 roku. Po zakończeniu realizacji Programu 10+ (koniec 2010 r.), zdolności przerobowe gdańskiego zakładu osiągną nominalną wartość 10,5 mln ton surowca rocznie.

Większy rynek, większa sprzedaż

Kilka lat temu nakreślono w pomorskim koncernie strategię rozwoju, której fundamentem jest stale i dynamicznie rozwijający się rynek paliw w Polsce oraz rosnąca na nim pozycja LOTOSU. Już wówczas produkcja oleju napędowego w polskich rafineriach nie wystarczała, aby pokryć potrzeby rynku krajowego, które co roku rosną w tempie kilku procent. Zjawisko to związane jest z faktem, iż coraz więcej sprzedawanych w Polsce i Europie pojazdów napędzanych jest silnikami w oparciu o nowoczesne konstrukcje wysokoprężne. Mówi się o tzw. zjawisku „dieselizacji Europy”. Warto dodać, że ponad 50% paliw ciekłych sprzedawanych w Polsce to właśnie ON.

– Nowy ciąg instalacji nastawiony jest na produkcję deficytowego na rynku krajowym i europejskim diesla. LOTOS po zakończeniu całego Programu 10+ będzie wytwarzał dwa razy więcej diesla, czyli około 5,5 miliona ton rocznie – podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A.

Wg ostatniego raportu POPiHN, aż 29% sprzedawanego w kraju diesla pochodzi z importu. Od wielu lat rosnący popyt ON na krajowym rynku jest przesłanką dla strategii rozwoju Grupy LOTOS. Koncern już wiele lat temu rozpoczął długofalowy proces inwestycyjny w rozwój sieci sprzedaży oraz instalacje produkcyjne. Najpierw roczny przerób ropy w Gdańsku wzrósł do 4,5 mln t, a następnie do 6 mln t. Stąd wziął się także pomysł na realizację Programu 10+ – by w jego efekcie przetwarzać więcej ropy i uzyskać większe wolumeny produktów wysokomarżowych, takich jak m.in. ON.

– Od 2 lat przygotowujemy kanały dystrybucji i strukturę sprzedaży dla większej ilości produktów powstających w gdańskiej rafinerii LOTOSU, po uruchomieniu nowej instalacji destylacji ropy naftowej oraz innych instalacji powstających w ramach 10+ – mówi Maciej Szozda, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlu Grupy LOTOS S.A.

Wyższa marża

Nowa instalacja CDU/VDU jest drugim ciągiem destylacji ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Wraz z jej uruchomieniem wzrasta również możliwość przerobu różnych gatunków ropy, zwłaszcza tych cięższych, bardziej zasiarczonych, o wyższej liczbie kwasowej (tzw. ang. opportunity crudes).

– Nowa, zintegrowana instalacja destylacji ropy naftowej wykonana została ze stali stopowej, która jest bardziej odporna na korozję niż starsze instalacje destylacyjne. Jest to na tyle ważne w procesie destylacji ropy naftowej, że pozwala na bardziej elastyczną i otwartą politykę doboru surowca do aktualnych potrzeb produkcyjnych. Ciężkie gatunki ropy charakteryzują się bowiem atrakcyjniejszą ceną w zakupach spotowych. Dzięki temu LOTOS będzie w stanie zwiększyć dodatkowo marżę produkcyjną oraz optymalnie wykorzystać bieżące warunki rynkowe – wyjaśnia wiceprezes Sokołowski.

Uruchomienie instalacji CDU/VDU, która została skonfigurowana tak, aby zwiększyć produkcję poszukiwanego na rynku oleju napędowego, pozwoli także na pełniejsze wykorzystanie możliwości instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego (HDS). Od lata ub. r., czyli od momentu uruchomienia, HDS wykorzystywał tylko część swoich możliwości. Teraz instalację dociąży strumień produktowy z uruchomionej właśnie instalacji CDU/VDU.

Warto podkreślić, że drugi ciąg destylacyjny znacznie zwiększa również bezpieczeństwo ruchu rafinerii oraz pozwala zmodyfikować strategię remontów postojowych, które wykonywane są co cztery lat.

Benzyna surowa 

Nowym produktem z instalacji CDU/VDU jest tzw. benzyna surowa. Zależnie od tego z jakiego gatunku ropy jest destylowana może być wykorzystywana przez rafinerię w procesie reformingu i dalej produkcji benzyn gotowych, lub wykorzystana przez przemysł petrochemiczny, jako surowiec do produkcji tworzyw sztucznych.

– Benzyna surowa jest produktem notowanym i normowanym na rynku europejskim. Dzięki uruchomieniu instalacji CDU/VDU będziemy mogli zaoferować produkt o własnościach handlowych i jakości pozwalającej na konkurowanie z takimi samymi produktami koncernów zachodnich. Większość produkowanej benzyny surowej planujemy skierować na eksport – dodaje wiceprezes Szozda.

Wg założeń Grupy LOTOS moce produkcyjne benzyny surowej mogą wynieść nawet 700 tys. t rocznie, a po zakończeniu budowy instalacji łagodnego hydrokrakingu (MHC) mogą wzrosnąć o kolejne 100 tys. t w skali roku.

Warto dodać, że w ramach Proframu 10+, do celów magazynowania i ekspedycji benzyny surowej wybudowano dwa dedykowane zbiorniki o poj. 20 tys. m3 każdy oraz rurociąg pomiędzy gdańską rafinerią a Portem Północnym.

10+ na finiszu

Oprócz zakończonej w grudniu 2009 r. budowy instalacji CDU/VDU, latem i jesienią 2009 r. LOTOS zakończył budowę instalacji hydro-odsiarczania oleju napędowego (HDS), pomocniczego kompleksu aminowo-siarkowego (KAS) oraz wytwórni wodoru (HGU).

Zgodnie z planem – do końca tego roku – Grupa LOTOS zamierza zakończyć budowę i przekazać do uruchomienia dwie kolejne instalacje produkcyjne. Mowa o łagodnym hydrokrakingu (MHC) oraz instalacji do przerobu ciężkiej pozostałości próżniowej (ROSE).

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl