logo

Trwa rekrutacja i szkolenie pracowników, którzy obsługiwać będą instalacje Projektu EFRA. We wrześniu 2015 r. rozpoczęło się szkolenie 16  pracowników LOTOS Asfalt.

Ogólne

Trwa rekrutacja i szkolenie pracowników, którzy obsługiwać będą instalacje Projektu EFRA. We wrześniu 2015 r. rozpoczęło się szkolenie 16 pracowników LOTOS Asfalt, którzy pracowali na instalacjach asfaltowych w Jaśle (7 osób) oraz w Gdańsku. Za 3 lata będą obsługiwać nowe instalacje. W styczniu 2016 przyjęto 9 pierwszych osób z rekrutacji zewnętrznej – absolwentów uczelni technicznych i techników. W I kwartale 2016 r. planowane jest zatrudnienie jeszcze ok. 20 osób. Naukę pracy w charakterze aparatowego rozpoczęły też 3 osoby z LOTOS Oil w Gdańsku.

Pracownicy zatrudnieni we wrześniu to ludzie w wieku od trzydziestu kilku do pięćdziesięciu lat. Wcześniej byli aparatowymi na instalacjach asfaltowych. Są nadal pracownikami spółki LOTOS Asfalt, do której należeć będą główne instalacje Projektu EFRA, ale oddelegowanymi do Grupy LOTOS.  Pracownicy z Jasła zostali przez LOTOS Asfalt objęci programem adaptacyjnym, w ramach którego pracodawca udziela im finansowego wsparcia na zagospodarowanie w nowym miejscu zamieszkania.

Przyszli aparatowi nowych instalacji trafiają do różnych zakładów produkcyjnych gdańskiej rafinerii i zostają dołączeni do brygad, w których uczą się obsługi instalacji. Każdy ma swojego nauczyciela – doświadczonego aparatowego, z którym chodzi na codzienny obchód instalacji, ucząc się fachu.

– Szkolenie tych pracowników przebiega tak samo, jak aparatowych Grupy LOTOS – mówi Andrzej Baumgart, kierownik Zespołu ds. Szkoleń Operacyjnych (OPS) w Grupie LOTOS. – Panowie uczą się instalacji przez pół roku, po czym muszą zdać egzamin stanowiskowy. A następnie zaczną naukę kolejnej instalacji

Po zdaniu egzaminu ich status się zmieni. Będą już wtedy na tej instalacji samodzielnymi aparatowymi. Ponadto, co miesiąc odbywa się weryfikacja ich postępów, polegająca na rozmowach kwalifikacyjnych oraz testach. Pisemne sprawozdanie z tych spotkań trafia do przyszłego kierownika Zakładu EFRA. Rozmowy te oraz testy prowadzą trenerzy z Zespołu OPS. Każdy z nich ma pod opieką jeden zakład. Andrzej Baumgart, który dawniej był mistrzem w Zakładzie Paliwowym i zajmuje się szkoleniem w tym zakładzie. Pod opieką ma czterech byłych aparatowych instalacji asfaltowych. Dwóch z nich pracowało w Gdańsku, a dwóch w Jaśle.

Niektórzy mają już wiele lat stażu pracy na instalacjach – dodaje Andrzej Baumgart Ale instalacje paliwowe to „zupełnie inna bajka”. Są dużo większe, bardziej skomplikowane w obsłudze i inne są procesy produkcyjne. Przestawienie się z instalacji asfaltowych na paliwowe nie jest łatwe i wymaga dużej determinacji. Natomiast procesy, jakie będą przebiegać na instalacjach EFRA, są podobne do tych na instalacjach PZP. Panowie uczą się głównie instalacji HDS – hydroodsiarczania oleju napędowego, najbardziej zbliżonych do przyszłych instalacji Kompleksu Koksowania.

Pan Andrzej szkoli również trzech młodych pracowników, po studiach na Politechnice i po technikum, zatrudnionych do pracy na instalacjach PZP.

Trener Jacek Rojsza szkoli pracowników Zakładu Destylacji. Oprócz trójki z LOTOS Asfalt ma od stycznia pod opieką nowego pracownika z rekrutacji zewnętrznej: – Szkolenie osoby poczatkującej znacznie się różni od aparatowego instalacji asfaltowych. Tu naukę zaczyna się od zeraod podstawowych pojęć i nazewnictwa, zasad obsługi urządzeń. Aparatowi z LOTOS Asfalt mają dobre przygotowanie zawodowe, chętnie się uczą i robią szybkie postępy. Spotkania z przyszłymi aparatowymi odbywają się w biurze, gdzie wyjaśniamy funkcjonowanie instalacji oraz na rzeczywistym obiekcie w celu weryfikacji wiedzy praktycznej.

Landorf i Siemiński

Piotr Landorf, 39 lat, kończy już niedługo, pod opieką mistrza Baumgarta, naukę instalacji HDS – 500. W Jaśle przepracował 13 lat na instalacjach asfaltowych. Doszedł do stanowiska mistrza. A jednak zdecydował się zostać w Gdańsku zwykłym aparatowym. – Lubię wyzwania, chciałem sprawdzić się w innej pracy, więc długo się nie wahałem i nigdy nie żałowałem tej decyzji. Jestem zadowolony z pracy, mam nadzieję, że moi nauczyciele również są ze mnie zadowoleni. Dobrze czuję się w Gdańsku, a w brygadzie zostałem bardzo dobrze przyjęty.  

Paweł Kaszuba, 35-latek, 10 lat pracował na gdańskich instalacjach asfaltowych i postanowił zmienić pracę. – Chciałem rozwijać się, sprawdzić się w innej pracy. Praca na instalacjach asfaltowych nie wnosiła już dla mnie niczego nowego. Obsługa instalacji HDS  520 jest trudniejsza niż asfaltowych, gdyż jest tu bardzo dużo urządzeń na niewielkim obszarze i czasem trudno dostępnych. Rurociągi są na znacznych wysokościach i śledzenie cyrkulacji węglowodorów nie jest łatwe. 

Po dwuletnim szkoleniu aparatowi przejdą do Zakładu EFRA. Będą już brać udział w rozruchu nowo zbudowanych instalacji.

– Przyszła obsługa instalacji Projektu EFRA będzie składać się zarówno z nowych pracowników, których szkolenie się rozpoczęło, jak i z doświadczonych mistrzów, aparatowych i sterowniczych, którzy przeniosą się z zakładów Grupy LOTOS do obsługi instalacji należących do LOTOS Asfalt – mówi Mariusz Hołowacz, kierownik Zakładu EFRA w Budowie.  Będzie to bardzo korzystny kompromis doświadczenia ze świeżością spojrzenia i nieszablonowym podejściem

Biuro Komunikacji, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.58 308 87 31, 58 308 83 88, 58 308 83 55, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij