logo

Przez trzy miesiące lotnisko we Wrocławiu, gdy zamierał na nim ruch lotniczy, żyło drugim życiem. Sto osób oraz siedemdziesiąt maszyn było zaangażowanych w wymianę nawierzchni drogi startowej. Aby osiągnąć wysoką wytrzymałość i nośność nawierzchni, zdecydowano się na użycie mieszanki z dodatkiem bardzo wysokomodyfikowanego asfaltu LOTOS Asfalt.

Ogólne

Przez trzy miesiące lotnisko we Wrocławiu, gdy zamierał na nim ruch lotniczy, żyło drugim życiem. Sto osób oraz siedemdziesiąt maszyn było zaangażowanych w wymianę nawierzchni drogi startowej. Aby osiągnąć wysoką wytrzymałość i nośność nawierzchni, zdecydowano się na użycie mieszanki z dodatkiem bardzo wysokomodyfikowanego asfaltu LOTOS Asfalt.

Pas startowy wrocławskiego lotniska ma szerokość 60 m i długość 2623 m. Każdej nocy remontowany był odcinek o długości ok. 80 m. Droga startowa wymaga stosowania specyficznych materiałów ze względu na występowanie na niej dużo większych obciążeń dynamicznych niż np. na autostradzie. Do ułożenia dodatkowej warstwy konstrukcyjnej i ścieralnej wykonawca remontu użył asfaltów bardzo wysokomodyfikowanych polimerami, produkowanych przez LOTOS Asfalt.

Aby osiągnąć wysoką wytrzymałość i nośność nawierzchni, zdecydowano się na użycie mieszanki z dodatkiem bardzo wysokomodyfikowanego asfaltu. Asfalt bardzo wysokomodyfikowany polimerami to zaawansowany technicznie, innowacyjny produkt zapewniający zwiększenie trwałości i jakości nawierzchni.

– To produkty do specjalnych zastosowań, np. do budowy konstrukcji szczególnie obciążonych ruchem. Ich ogromny potencjał pozwala inwestorowi, projektantowi oraz wykonawcy zoptymalizować konstrukcję nawierzchni poprzez zredukowanie jej grubości bądź wydłużenie okresu jej eksploatacji. Śmiało możemy powiedzieć, że asfalty te otwierają nową erę w budownictwie drogowym, w związku z czym przewidujemy ich coraz częstsze stosowanie – mówi Paweł Czajkowski, Kierownik  Działu  Technologii i Ochrony Środowiska z LOTOS Asfalt.

Omawiana grupa produktów zawiera ponad trzy razy więcej polimeru rodzaju SBS niż asfalty modyfikowane, które są obecnie powszechnie używane do budowy warstw ścieralnych nawierzchni drogowych. Co warte podkreślenia, nie powoduje to żadnych utrudnień przy wbudowywaniu gotowej mieszanki mineralno-asfaltowej.

Dzięki wysokiej zawartości modyfikatora w mikrostrukturze asfaltu przeważa faza polimerowa, co oznacza, iż parametry funkcjonalne wyrobu są podwyższone.

– Zastosowanie tej klasy produktów w mieszankach mineralno-asfaltowych nie tylko wydłuża ich trwałość (wyższe parametry odporności na zmęczenie i koleinowanie), ale także pozwala znacznie zredukować grubość warstw asfaltowych i całej konstrukcji nawierzchni – wyjaśnia Agnieszka Kędzierska, Koordynator z LOTOS Asfalt.

W portfolio LOTOS Asfalt znajdują się trzy rodzaje asfaltu z nowej grupy produktowej: MODBIT 25/55-80, MODBIT 45/80-80 oraz MODBIT 65/105-80. Są one przeznaczone do budowy i utrzymania dróg, lotnisk i innych powierzchni utwardzonych.

Szczególnie rekomendowane jest dodawanie tego rodzaju lepiszcza do mieszanek mineralno-asfaltowych używanych do budowy warstw konstrukcyjnych bardzo trwałych - „długowiecznych” - nawierzchni drogowych, w przypadku których wymagana jest bardzo wysoka odporność na starzenie, na spękania zmęczeniowe i niskotemperaturowe oraz na odkształcenia trwałe.

Wymienione wyroby są zgodne z normą PN-EN 14023:2011/Ap1:2014-04 i z powodzeniem mogą być wykorzystywane do realizacji najbardziej wymagających inwestycji (np. budowa i remonty lotnisk), czyli takich, do których realizacji używa się materiałów i technologii z „najwyższej półki”.

Na lotnisku Wrocław-Strachowice zastosowano lepiszcze MODBIT 25/55-80, charakteryzujące się dużą sztywnością w wysokiej temperaturze przy jednoczesnym zachowaniu bardzo korzystnych cech lepkosprężystych, tj. parametrów zapewniających wymagane własności funkcjonalne nawierzchni pasa startowego.

Cały artykuł do przeczytania w Infrastrukturze nr 1-2/2016.