logo

Podczas seminarium szkoleniowego zorganizowanego przez spółkę LOTOS Asfalt w Rzeszowie wyjaśniono na czym polegają przyjazne środowisku technologie w budowie dróg. Emulsje asfaltowe, asfalty WMA czy MODBIT CR to ekologiczne produkty, które powstają w LOTOS Asfalt w Jaśle i z powodzeniem są stosowane do budowy dróg na terenie całej Polski.

Ogólne

Podczas seminarium szkoleniowego zorganizowanego przez spółkę LOTOS Asfalt w Rzeszowie wyjaśniono na czym polegają przyjazne środowisku technologie w budowie dróg. Emulsje asfaltowe, asfalty WMA czy MODBIT CR to ekologiczne produkty, które powstają w LOTOS Asfalt w Jaśle i z powodzeniem są stosowane do budowy dróg na terenie całej Polski.

12 kwietnia 2016 roku odbyło się w Rzeszowie seminarium szkoleniowe LOTOS Asfalt p.t. Ekotechnologie w Budowie Dróg. W trakcie spotkania przedstawiono najbardziej przyjazne środowisku technologie budowy dróg asfaltowych, takie jak emulsje asfaltowe, asfalty WMA oraz asfalty MODBIT CR dedykowane do budowy cichych nawierzchni. Prezentację p.t. Zastosowanie emulsji asfaltowych w budownictwie drogowym przedstawił Pan dr inż. Przemysław Buczyński z Politechniki Świętokrzyskiej.

- Jednym z popularnych zastosowań emulsji asfaltowych  w drogownictwie jest użycie ich do skropleń międzywarstwowych.  - mówił dr Przemysław BuczyńskiUzyskanie wymaganej trwałości nawierzchni drogowej jest uzależnione od zapewnienia połączenia między warstwami oraz ich współpracy w przenoszeniu obciążeń nawierzchni ruchem. Z przeprowadzonych przeze mnie analiz trwałości zmęczeniowej metodą mechanistyczną, w których symulowałem wykonanie prawidłowo warstwy szczepnej oraz jej brak wynika, że konstrukcje w których zostały zastosowane emulsje asfaltowe do skropleń międzywarstwowych charakteryzują się wyraźnie wyższą trwałością zmęczeniową – dodał.

- Emulsje asfaltowe wytwarzamy w naszym Zakładzie Produkcyjnym w Jaśle, gdzie stosujemy sprawdzone technologie a dobór mas asfaltowych jest stosowany z uwzględnieniem końcowej technologii  wykonawstwa nawierzchni – mówił Paweł Czajkowski, Kierownik Działu Technologii i Ochrony Środowiska w LOTOS Asfalt – Głównym składnikiem kationowych emulsji asfaltowych jest asfalt, natomiast w porównaniu do asfaltu emulsja charakteryzuje się dużo niższą lepkością, co pozwala na zastosowanie jej w technologii budowy dróg na zimno i półciepło – dodał. 

Zastosowanie temperatur poniżej 100 °C pozwala na redukcję zużycia energii i emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz co istotne, zmniejszenie efektu starzenia się asfaltu.

Produkcja emulsji asfaltowych polega na połączniu asfaltu z wodą w odpowiednich proporcjach – wyjaśnił Michał Szanduła, Kierownik Zakładu Produkcyjnego w Jaśle – oczywiście, żeby asfalt połączył się z wodą trzeba zastosować odpowiednie składniki, które pozwolą, żeby zrobiła się emulsja. Po odparowaniu wody na placu budowy zostaje sam asfalt, który łączy dwie warstwy drogowe – dodał.

Emulsje asfaltowe to ekologiczny produkt, podobnie jak asfalt WMA, który jest w ofercie LOTOS Asfalt od dwóch lat. Najnowsze wyniki badań asfaltu WMA podczas seminarium w Rzeszowie zaprezentował dr inż. Wojciech Bańkowski z IBDiM-u.

 - Podstawowym warunkiem dla mieszanek WMA jest zachowanie właściwości i zalet mieszanek w technologii na gorąco. Natomiast pierwszą korzyścią z ich stosowania jest obniżenie temperatury produkcji o co najmniej 30°C. Dzięki temu uzyskiwane są oszczędności na zużyciu energii podczas produkcji oraz związane z tym efekty środowiskowe z uwagi na zmniejszoną emisję gazów cieplarnianych i oparów na poziomie około 20 proc - mówił dr Bańkowski -  Korzystna jest również poprawa zagęszczalności i urabialności mieszanek co ma znaczenie przy dużych odległościach transportu masy i niskich temperaturach otoczenia. - dodał.

Wyniki pracy badawczej przeprowadzonej w laboratorium Zakładu Technologii Nawierzchni IBDiM wskazują na możliwość obniżenia temperatury zagęszczania przy zastosowaniu asfaltów WMA i zachowaniu dobrych właściwości funkcjonalnych, które decydują o trwałości eksploatacyjnej nawierzchni. Można też oczekiwać poprawy w zakresie odporności na zmęczenie i pękanie w niskich temperaturach.

Trzecią omawianą technologią podczas seminarium w Rzeszowie było zastosowanie asfaltów MODBIT CR, czyli asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy ze zużytych opon samochodowych. Asfalt ten jest stosowany do budowy cichych nawierzchni.

- MODBIT CR doskonale nadaje się do wykonywania dróg i pozwala na redukcję hałasu o ok 7 dB  - mówił Marek Fecko, Specjalista w Dziale Technologii i Ochrony Środowiska w LOTOS Asfalt – ciche nawierzchnie z zastosowaniem naszego asfaltu powstały m.in. w  Gdowie  k. Krakowa, w Nowym Targu czy w Przyborowie.Przeprowadzone doświadczenia pozwoliły nam zweryfikować  w praktyce wszystkie etapy technologiczne od momentu wyprodukowania lepiszcza, poprzez jego transport, rozładunek, produkcję mieszanki aż po jej wbudowanie i zagęszczenie. Upewniliśmy się, że wybudowanie drogi z zastosowaniem MODBITU CR jest nie tylko możliwe ale nie wymaga żadnych specjalnych zabiegów ze strony wykonawcy – dodał.

W seminarium zorganizowanym przez LOTOS Asfalt we współpracy z rzeszowskim oddziałem SITK wzięło udział około 50 osób, przedstawicieli inwestorów, biur projektowych i firm wykonawczych.

 

Udostępnij