logo

LOTOS Tank otrzymał od Urzędu Lotnictwa Cywilnego Certyfikat Agenta Obsługi Naziemnej. To istotna decyzja w procesie uruchomienia przez spółkę tankowania samolotów w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.  

Działalność handlowa

LOTOS Tank otrzymał od Urzędu Lotnictwa Cywilnego Certyfikat Agenta Obsługi Naziemnej. To istotna decyzja w procesie uruchomienia przez spółkę tankowania samolotów w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.  

Certyfikat obowiązuje do 30 września 2010 r.

– Aby rozpocząć działalność musimy uzyskać jeszcze między innymi zezwolenie na świadczenie usług obsługi naziemnej – komentuje Maciej Szozda, wiceprezes i dyrektor ds. handlu Grupy LOTOS S.A. – Jednak już dziś jesteśmy na najlepszej drodze by niebawem uruchomić tankowanie samolotów na gdańskim lotnisku. 

86,10 kB

Ponadto wczoraj LOTOS Tank otrzymał nagrodę w I edycji plebiscytu Awionetka. Kapituła konkursu doceniła spółkę za otwarcie w tym roku pierwszej bazy paliw właśnie w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy. 

– Awionetki przyznawane są za wybitne osiągnięcia na rynku lotniczym. Wyróżnienie naszej inicjatywy to jasny sygnał, że rynek oczekuje wzrostu konkurencyjności wśród dostawców paliw na lotniskach i LOTOS ten cel postara się zrealizować – dodaje wiceprezes Szozda.

Cena paliwa jest jednym z głównych czynników wpływających na rozwój lotnictwa cywilnego. Dotychczas większość lotnisk posiadała tylko jednego dostawcę paliw. Zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej powinno się to zmienić. Każdy port lotniczy obsługujący więcej niż 2 miliony pasażerów rocznie, powinien posiadać alternatywnego dostawcę paliw. Wprowadzenie kolejnego dostawcy paliw na lotniska przyczyni się do tego, że więcej samolotów będzie tankować właśnie w tych portach lotniczych, które będą posiadały alternatywnego dostawcę paliw, co niewątpliwie wpłynie na wzrost ich konkurencyjności.

– W ramach zrealizowanej w czerwcu 2009 inwestycji, w pół roku wybudowaliśmy nowe instalacje i zbiorniki do magazynowania najwyższej jakości paliw lotniczych, które na gdańskie lotnisko trafią bezpośrednio z naszej rafinerii – podkreśla Dariusz Falkiewicz, prezes LOTOS Tank. – Teraz, w ścisłej współpracy z firmą Statoil Aviation, przygotowujemy się do uruchomienia sprzedaży.

Uruchomienie bazy wiązało się z koniecznością spełnienia bardzo surowych wymagań technicznych oraz rygorów bezpieczeństwa. Baza powstała zgodnie ze standardami międzynarodowej organizacji ds. operacji lotniskowych, skupiającej m.in. światowych producentów paliw, porty oraz linie lotnicze. Składa się m.in. z 4 naziemnych zbiorników przeznaczonych do magazynowania paliwa JET A-1 (służy do napędzania silników odrzutowych). Łączna pojemność parku zbiorników wynosi 400m3. Ze względu na szczególne wymagania dotyczące jakości paliw lotniczych bazę wyposażono m.in. w nowoczesny system odwadniania zbiorników. Cysterny lotniskowe mają możliwość bezkolizyjnego rozładunku i załadunku paliwa w punkcie zdawczo-odbiorczym bazy. Paliwo podczas dostawy odbierane jest za pomocą 2 przyłączy, co umożliwia jednoczesny rozładunek obu komór cysterny i znacznie skraca czas całej operacji.  Wydajność pompy rozładunkowej to maksymalnie 1300 dm3/min.

Pod koniec 2008 r. LOTOS rozpoczął prace z koncernem StatoilHydro dotyczące m.in. wspólnego działania na rynku paliw lotniczych. Obie spółki postawiły sobie wówczas za cel dynamiczny rozwój wzajemnych relacji w zakresie operowania na terenie polskich portów lotniczych.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i Petrobalticu (prowadzi poszukiwania i wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec czerwca 2009 wyniosło 4886 osób. Skonsolidowany zysk netto LOTOS-u w drugim kwartale 2009 r. przekroczył 755 mln zł. To wzrost o prawie 80% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą aktualnie 6 mln ton ropy naftowej rocznie. Udział koncernu w rynku paliw ogółem wzrósł w pierwszym półroczu 2009 do 27,5%. To o blisko 4% więcej niż w pierwszym półroczu 2008. Poprzez spółkę zależną LOTOS Norge koncern obecny jest również na norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze. W ramach realizowanego Programu 10+ rafineria Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku zwiększy do końca 2010 r. projektowe zdolności przerobowe do 10,5 mln ton rocznie. Dodatkowo, zgodnie z założeniami strategii do 2012 r., spółka planuje osiągnąć wzrost udziału w krajowym rynku paliw do 30%.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl