logo

W gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. zakończyła się dzisiaj budowa zintegrowanej instalacji destylacji atmosferyczno-próżniowej (CDU/VDU). To najważniejsza instalacja produkcyjna budowana w ramach Programu 10+. CDU/VDU pozwoli na zwiększenie nominalnych zdolności przerobu ropy naftowej o 75% do 10,5 mln ton rocznie.

Działalność wydobywcza

W gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. zakończyła się dzisiaj budowa zintegrowanej instalacji destylacji atmosferyczno-próżniowej (CDU/VDU). To najważniejsza instalacja produkcyjna budowana w ramach Programu 10+. CDU/VDU pozwoli na zwiększenie nominalnych zdolności przerobu ropy naftowej o 75% do 10,5 mln ton rocznie.

– To jeden z najważniejszych dni w historii firmy i jej pracowników, ponieważ instalacja CDU/VDU, którą dziś przekazujemy do uruchomienia, w nadchodzącym roku pozwoli na zwiększenie przerobu ropy naftowej do 7-8 mln t, a po uruchomieniu, wszystkich instalacji Programu 10+, pozwoli osiągnąć nominalną wartość 10,5 mln ton. – powiedział Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy LOTOS S.A. – Historię każdej rafinerii mierzy się przyrostem mocy przerobowych – ten kamień milowy już za nami, to również początek zwrotu środków zainwestowanych w 10+ – dodał P. Olechnowicz.

Popyt na paliwa motorem rozwoju

Kilka lat temu nakreślono w pomorskim koncernie strategię rozwoju, której fundamentem jest stale i dynamicznie rozwijający się rynek paliw w Polsce oraz rosnąca na nim pozycja Grupy LOTOS. Produkcja polskich rafinerii nie wystarczała już wtedy, aby pokryć potrzeby paliwowe kraju, które co roku rosną w tempie kilku procent.

Wg zeszłorocznego raportu POPiHN oraz danych Min. Finansów zaimportowano około 9,5 mln m3 paliw, czyli około 37% potrzeb rynkowych. Od wielu lat rosnący popyt na krajowym rynku jest przesłanką dla gdańskiego rozwoju, Grupa LOTOS rozpoczęła procesy inwestycyjne w rozwój sieci sprzedaży oraz w instalacje produkcyjne – najpierw roczny przerób ropy wzrósł do 4,5 mln t, a następnie do 6 mln t. Właśnie stąd wziął się pomysł na Program 10+, aby przetwarzać więcej ropy i bardziej efektywnie.

Zintegrowana destylacja ropy naftowej

Nowa, zintegrowana instalacja destylacji atmosferycznej i próżniowej, która w nomenklaturze rafineryjnej nazywana jest instalacją „CDU/VDU” pozwoli Grupie LOTOS na zwiększenie nominalnych zdolności przerobowych ropy naftowej z poziomu 6 mln t do 10,5 mln t, czyli wzrost o 75%.

– Nowa instalacja CDU/VDU jest drugim ciągiem destylacji ropy w gdańskiej rafinerii. Wraz z jej uruchomieniem wzrośnie również możliwość przerobu różnych gatunków surowca – w tym rop cięższych, bardziej zasiarczonych o wyższej liczbie kwasowej. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu rafinerii, modyfikacji ulegnie strategia remontów postojowych. Reasumując będzie to miało istotnie korzystny wpływ na efektywność działalności operacyjnej – powiedział Marek Sokołowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS.

Zakończenie budowy instalacji oznacza, że wszystkie jej elementy zostały sprawdzone, przetestowane i skalibrowane. To dokładna, wymagająca precyzji praca. Na tym etapie inwestycji przyszły użytkownik instalacji włącza się do prac rozruchowych, angażowane są również służby utrzymania ruchu. Taka współpraca z wykonawcą inwestycji pozwala na pełne poznanie i płynne przejęcie instalacji do rozruchu technologicznego. W przypadku instalacji CDU/VDU rozruch koordynuje 25-osobowy zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele pionów ds. produkcji, techniki, technologii oraz rozbudowy rafinerii techniki, technologii i remontów Grupy LOTOS – czyli głownie specjaliści, którzy będą prowadzić eksploatację nowej instalacji.

CDU/VDU w liczbach

Przy realizacji samej instalacji CDU/VDU wykonano 10 tys. m3 fundamentów, 7 tys. m2 posadzek, zmontowano 2 tys. ton konstrukcji stalowych, zamontowano kilkadziesiąt wymienników ciepła, kilkanaście sekcji chłodnic powietrznych i kolumn, 2 piece, 80 pomp, prawie 2 tys. t rurociągów, ułożono 130 km kabli elektrycznych, 80 km kabli KiA, podłączyło ponad 2 tys. urządzeń automatycznych (KiA), założono prawie 50 tys. m2 izolacji.

Na uwagę zasługuje także, przygotowany w każdym detalu i precyzyjnie przeprowadzony przez specjalistów firmy Lurgi, transport i montaż jednego z największych aparatów na terenie rafinerii – nowej, 68-metrowej kolumny destylacyjnej. W szczytowym okresie na instalacji pracowało jednocześnie ponad 800 osób.

Wdrożone wysokie standardy bezpieczeństwa spowodowały, że poza kilkoma drobnymi skaleczeniami nie doszło na placu budowy CDU/VDU do poważniejszych zdarzeń wypadkowych. Ale nawet te drobniejsze były szczegółowo analizowane i omawiane z firmami wykonawczymi, aby wyciągnąć z nich konstruktywne wnioski do dalszej poprawy bezpieczeństwa realizowanych prac.

Łącznie do tej pory, na placach budowy Programu 10+ przepracowano ponad 10 mln roboczogodzin. Co jest warte podkreślenia wskaźnik wypadkowości przy realizacji Programu 10+ jest niższy od średniej zachodnioeuropejskiej (<2,6) i wynosi obecnie 1,7. Tak dobry, niski wynik osiągnięto wliczając okres szczytu zatrudnienia, gdy na terenie rafinerii pracowało dodatkowe 3,5 tys. osób z 80 firm wykonawczych.

10+ zgodnie planem

Oprócz zakończonej właśnie budowy instalacji CDU/VDU, latem i jesienią 2009 r. zakończono w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS budowę instalacji hydro-odsiarczania oleju napędowego (HDS), pomocniczego kompleksu aminowo-siarkowego (KAS) oraz wytwórni wodoru (HGU).

– Na początku grudnia br. Program 10+ przekroczył 93% zaawansowania realizacji – powiedział Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii w Grupie LOTOS – Zgodnie z planem do końca przyszłego roku zamierzamy zakończyć budowę i przekazać do uruchomienia dwie kończące realizacje przyjętego zakresu prac instalacje produkcyjne – łagodny hydrokraking (MHC) oraz przerobu ciężkiej pozostałości próżniowej (ROSE).

Ostatni rok realizacji Programu 10+ będzie równie intensywny. Wysoki wskaźnik zaawansowania realizacji prac oznacza zakończoną fazę projektowania i dostaw, ale mamy nadal dużo zadań do wykonania na naszym terenie. Musimy zachować pełną koncentracje do wykonania ostatniej spoiny na ostatniej instalacji, jej uruchomienia i uzyskania stabilnej produkcji – dodał Z.Paszkowicz.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i Petrobalticu (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec września 2009 wyniosło 4910 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOS-u po trzech kwartałach br. osiągnęły wysokość blisko 10,3 mld zł. Zysk z działalności kontynuowanej, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł w tym okresie blisko 660 mln zł, a zysk operacyjny uplasował się na poziomie ok. 340 mln zł.

Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą aktualnie 6 mln ton ropy naftowej rocznie. Udział koncernu w rynku paliw ogółem wzrósł w pierwszym półroczu 2009 do 27,5%. To o blisko 4% więcej niż w pierwszym półroczu 2008. Poprzez spółkę zależną LOTOS Norge koncern obecny jest również na norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze. W ramach realizowanego Programu 10+ rafineria Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku zwiększy do końca 2010 r. projektowe zdolności przerobowe do 10,5 mln ton rocznie. Dodatkowo, zgodnie z założeniami strategii do 2012 r., spółka planuje osiągnąć wzrost udziału w krajowym rynku paliw do 30%.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl