Zasady zapewnienia zgodności (Compliance) w LOTOS Paliwa
W Grupie Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. w 2017 roku została wdrożona „Polityka zapewnienia zgodności (Compliance)” której celem jest zapewnienie zgodności działań GK GL S.A. z obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi, Wartościami etycznymi oraz Standardami postępowania obowiązującymi w GK GL S.A.
Każdy Interesariusz zobowiązany jest znać i przestrzegać obowiązujące przepisy prawa a nadto regulacje wewnętrzne, wartości etyczne oraz standardy postępowania obowiązujące w GK GL S.A., co do których przestrzegania został zobowiązany i zobowiązanie to przyjął.
1. Zakres Polityki Compliance
Polityka Compliance w szczególności obejmuje następujące zagadnienia:
- Bezpieczeństwo informacji,
- Ochronę danych osobowych,
- Wartości etyczne,
- Ochronę praw pracowniczych oraz bezpieczeństwo pracy (BHP,)
- Ochronę środowiska,
- Procesy zakupowe i relacje z kontrahentami,
- Konflikt interesów,
- Przeciwdziałanie nadużyciom,
- Obowiązki wobec regulatorów i sprawozdawczość,
- Corporate Social Responsibility (CSR) – Społeczna Odpowiedzialność w Biznesie.
2. Realizacja zapewnienia zgodności w LOTOS Paliwa
2.1. Nadzór nad zapewnieniem zgodności w LOTOS Paliwa pełni Koordynator ds. Polityki Compliance.
2.2. Z koordynatorem można skontaktować się poprzez adres e-mail: compliance@lotospaliwa.pl.
2.3. Koordynator może wnioskować o udzielenie informacji i wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych, wartości etycznych
i standardów postępowania obowiązujących w Grupie Kapitałowej Grupy LOTOS S.A.
2.4. Bieżące zapewnienie zgodności (Compliance) obejmuje w szczególności następujące działania:
- identyfikowanie, wdrażanie, monitorowanie oraz nadzór nad przestrzeganiem
w jednostce organizacyjnej przepisów prawa, regulacji wewnętrznych, Wartości etycznych oraz Standardów postępowania obowiązujących w GK GL S.A., - monitoring i nadzór nad przestrzeganiem w jednostce organizacyjnej przyjętych standardów postępowania i obowiązków z nich wynikających,
- identyfikowanie i monitorowanie Ryzyka braku zgodności w nadzorowanym obszarze,
- usuwanie skutków powstałych Niezgodności Compliance, Naruszeń oraz eliminacji Ryzyk braku zgodności,
- inicjowanie zmian w regulacjach wewnętrznych lub Standardach postępowania obowiązujących w GK GL S.A.
2.5. Stały nadzór w zakresie wyznaczonym w Polityce Compliance obejmuje w szczególności następujące działania:
- zapewnienie monitorowania obowiązujących przepisów prawa pod kątem zgodności z nimi działalności Spółki,
- monitorowanie zgodności przestrzegania przez wszystkie jednostki organizacyjne przepisów prawnych, regulacji wewnętrznych, Wartości etycznych oraz Standardów postępowania obowiązujących w GK GL S.A.,
- analizowanie udostępnionych danych w zakresie wykrytych Niezgodności Compliance, Naruszeń oraz Ryzyk braku zgodności,
- wsparcie w działaniach usuwających skutki Niezgodności Compliance lub eliminacji Ryzyk braku zgodności,
- w zakresie dostrzeżonych Ryzyk braku zgodności lub Niezgodności Compliance inicjowanie wprowadzenia niezbędnych rozwiązań lub zmian w istniejących regulacjach wewnętrznych w GK GL S.A.,