Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania witryn Grupy LOTOS S.A. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Zobacz Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak można zarządzać plikami cookies za pośrednictwem przeglądarki internetowej.
Close

logo

216 wagonów platform produkcji firmy Kolowag i lokomotywa elektryczna firmy NEWAG zostały zakupione przez spółkę LOTOS Kolej. Umowy w tej sprawie podpisano w środę 29 stycznia 2020 r. w Gdańsku. Poprzedziły je rozstrzygnięte przetargi. Projekt „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” jest dofinansowany ze środków unijnych.

Ogólne

Realizacja projektów infrastrukturalnych i taborowych odbywa się przy wsparciu Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nadrzędnym celem tej grupy projektów jest zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach towarowych, poprzez częściowe przeniesienie transportu kontenerów na tory. Ma się to przyczynić do ograniczenia negatywnych skutków transportu drogowego, takich jak emisja zanieczyszczeń, a także do zmniejszenia liczby samochodów przewożących kontenery na drogach, a tym samym do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

LOTOS Kolej1

- Dynamiczny rozwój polskich portów oraz wzrost transportu z Chin i innych krajów azjatyckich do Europy przyczynia się do wzrostu kolejowych przewozów intermodalnych. LOTOS Kolej jako wicelider krajowych przewozów widzi szansę na zwiększenie pracy przewozowej i udziału w rynku poprzez tę gałąź przewozów. Dofinansowanie poprzez projekt „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” powoduje, że będziemy konkurencyjni względem innych podmiotów realizujących ten rodzaj przewozów - powiedział Anatol Kupryciuk, prezes Zarządu LOTOS Kolej.

Podpisanie umów było możliwe dzięki Programowi Operacyjnemu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

- Zwiększenie przewozów intermodalnych to działanie zapisane w strategii spółki. Dzięki dofinansowaniu w ramach projektu CUPT, mamy możliwość efektywnego rozwoju przewozów intermodalnych w LOTOS Kolej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy LOTOS Kolej podpisało umowy na pozyskanie 12 nowych elektrycznych lokomotyw produkcji firmy NEWAG, co świadczy o tym, że ostatni rok był okresem intensywnego rozwoju naszej spółki - zauważył Jaromir Falandysz, wiceprezes Zarządu LOTOS Kolej.

Na mocy umowy z firmą Kolowag AD, mającą swoją siedzibę w Bułgarii, od lipca 2020 roku do marca 2022 roku zostanie dostarczonych 216 sztuk przegubowych wagonów o łącznej długości ładunkowej wynoszącej 80', typu Sggrss. To sześcioosiowe wagony platformy oparte na trzech wózkach, przystosowane do przewozu kontenerów i nadwozi wymiennych. Wagony, których ładowność wynosi 108 ton, mają zezwolenie na dopuszczenie do użytkowania w całej Unii Europejskiej. Wartość umowy to 98 280 000,00 PLN. Podlega ona dofinansowaniu ze środków UE w wysokości 42 646 903,91 PLN.

- Jesteśmy wdzięczni za możliwość współpracy z LOTOS Kolej przy tak dużym projekcie i za to, że dzięki naszym wagonom intermodalnym możemy przyczynić się do tworzenia bardziej ekologicznego środowiska - podkreślił inż. Emil Yonchev, dyrektor wykonawczy i prezes Zarządu Kolowag AD.

LOTOS Kolej2

W ramach tego samego projektu, rozstrzygnięto również postępowanie na zakup jednej jednosystemowej lokomotywy elektrycznej. LOTOS Kolej zakupiła czteroosiową lokomotywę elektryczną Griffin, wyposażoną w ETCS poziomu 2. Modułowa konstrukcja lokomotywy Griffin pozwala na dostosowanie jej do specyficznych potrzeb poszczególnych przewoźników. Lokomotywy Griffin mogą być przeznaczone do prowadzania składów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 160 km/h oraz pociągów pasażerskich. To już trzecia lokomotywa tego typu w LOTOS Kolej. Wartość umowy wynosi 13 770 00,00 PLN i jest również objęta dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w wysokości 6 498 004,58 PLN.

- Cieszymy się, że do grona eksploatowanych przez LOTOS Kolej lokomotyw elektrycznych dołączy kolejna lokomotywa towarowa Griffin. Wierzymy, że zastosowane rozwiązania techniczne są gwarancją jej wysokiej dostępności i niezawodności, przyczynią się do ugruntowania wiodącej pozycji LOTOS Kolej na rynku przewozów towarowych – powiedział Józef Michalik, wiceprezes Zarządu NEWAG S.A.

***

LOTOS Kolej to drugi największy przewoźnik kolejowy w Polsce pod względem pracy przewozowej i lider na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Aktualnie mająca siedzibę w Gdańsku spółka eksploatuje około 130 lokomotyw i ponad 4 000 wagonów, świadcząc usługi dla spółek Grupy Kapitałowej LOTOS i dla klientów zewnętrznych. Spółka oferuje również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

Kolowag AD jest wiodącym producentem wagonów i zestawów kołowych w Europie. W ciągu ostatnich sześciu lat, Kolowag rozpoczął program inwestycyjny mający na celu produkcję wagonów intermodalnych, przy czym głównym przedmiotem zainteresowania jest innowacyjny projekt ELWAG, którym jest wagon intermodalny wyposażony w system elektryczny zasilany wysokim napięciem przez sieć kolejową 1000 V; 1500 V; 3000 V, zamienia go na 3 x 400 V i zasila kontenery chłodnicze energią elektryczną, zastępując w ten sposób konwencjonalną metodę generatorami diesla i praktycznie nie emitując żadnych emisji CO2i jednocześnie redukuje szum do zera. Za swoją innowację Kolowag otrzymał od Urzędu Patentowego Certyfikat Światowej Innowacji i obronił Wzorzec użytkowy we wszystkich krajach europejskich.

NEWAG to nowoczesna firma, skutecznie łącząca innowacyjną myśl techniczną z tradycjami sięgającymi 1876 roku. Jako jedna z najstarszych firm kolejowych w Polsce NEWAG S.A. ma wieloletnie doświadczenie w produkcji i modernizacji taboru kolejowego.

NEWAG jest wiodącym polskim producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. Swoje produkty z sukcesem dostarczamy polskim i zagranicznym klientom. Nasze pojazdy obsługują połączenia kolejowe, przewożąc pasażerów w czternastu województwach Polski.

Udostępnij