Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Close

logo

Szlak do największego i najpopularniejszego jeziora w Tatrach został wyremontowany na początku lipca. Surowiec do wykonania drogi do Morskiego Oka dostarczyła spółka LOTOS Asfalt. Nowa nawierzchnia umożliwi komfortową i bezpieczną wędrówkę wszystkim turystom.

Działalność handlowa

Prace objęły odcinek o długości 1,7 km od Włosienicy do Schroniska PTTK nad Morskim Okiem. Lipcowy remont był pierwotnie zaplanowany na czerwiec, kiedy ruch turystyczny jest mniejszy. Niestety pandemia pokrzyżowała zamiary władz Tatrzańskiego Parku Narodowego, a prac nie można było odkładać na później. Dzięki zastosowaniu technologii asfaltowej, remont został zrealizowany w rekordowym czasie 3 dni. Żadna inna technologia nie daje tak optymalnych korzyści.

Morskie Oko1

Nawierzchnie asfaltowe są nie tylko tanie i szybkie w budowaniu, ale także najtrwalsze oraz najbardziej odporne na działanie czynników atmosferycznych, takich jak woda i mróz. Są również najbardziej komfortowe dla użytkowników – m.in. dzięki równości oraz związanej z tym redukcji hałasu. Nowa droga umożliwi komfortową wędrówkę wszystkim turystom. Będzie to szczególne ułatwienie dla osób niepełnosprawnych, rodziców z wózkami dziecięcymi, osób starszych czy służb ratowniczych.

W mieszankach mineralno-asfaltowych zawartość kruszywa stanowi około 95 proc., a asfaltu jedynie 5 proc. Wszystkie te materiały są pochodzenia naturalnego. Asfalt jest produktem pochodzącym z przerobu ropy naftowej i neutralnym dla środowiska. Nawierzchnie asfaltowe w 100 procentach poddają się recyklingowi. Można je ponownie wykorzystać po latach, przy odbudowie tej samej drogi i chronić tym samym zużycie surowców naturalnych. Takie drogi są też bezkonkurencyjne pod kątem niskiego poziomu emisji CO2.

Morskie Oko2

Z uwagi na duże pochylenie terenu i spadki, warstwy asfaltowe stanowią znakomitą ochronę i zabezpieczenie przed rozmywaniem gruntu w czasie silnych opadów i wiosennych roztopów. Nie przez przypadek asfalt stosowany jest między innymi do uszczelniania zbiorników wodnych czy umacniania nabrzeży w portach. Dodatkowym atutem proekologicznym jest zastosowanie w warstwie ścieralnej tatrzańskiej drogi gotowego asfaltu WMA (Warm Mix Asphalt) do technologii „na ciepło”. Dzięki temu, zredukowana została nie tylko energia produkcji, ale też czas wybudowania i zagęszczenia nawierzchni.

Remont drogi na Morskie Oko wykonało Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A.

Morskie Oko3

Dział Komunikacji Zewnętrznej, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel. 58 308 72 29, 58 308 70 44, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij