logo

To był rekordowy rok. W 2012 roku eksport zanotował najlepsze wyniki sprzedaży w historii LOTOS OIL S.A. Do odbiorców na wszystkich kontynentach w 50 krajach trafiło ponad 19 tysięcy ton wyrobów gotowych. To 12 % więcej niż w rekordowym 2011 roku. W ciągu ostatnich dwóch lat eksport zwiększył sprzedaż o 29%. Przybyło także kilkudziesięciu nowych odbiorców.

Działalność handlowa

To był rekordowy rok. W 2012 roku eksport zanotował najlepsze wyniki sprzedaży w historii LOTOS OIL S.A. Do odbiorców na wszystkich kontynentach w 50 krajach trafiło ponad 19 tysięcy ton wyrobów gotowych. To 12 % więcej niż w rekordowym 2011 roku. W ciągu ostatnich dwóch lat eksport zwiększył sprzedaż o 29%. Przybyło także kilkudziesięciu nowych odbiorców.

Na rynku ukraińskim odnotowano 19% wzrost sprzedaży, a spółka awansowała do grona 5 największych dostawców środków smarnych. Zupełnie nieoczekiwanie o 14% wzrosła sprzedaż na rynkach afrykańskich i azjatyckich. Głównie w Nigerii i Maroku. Na zaliczanym do strategicznych, czeskim rynku od ubiegłego roku spółka realizuje między innymi dostawy dla kopalń z koncernu OKD, do Vitkovice Heavy Machinery i należącej do ArcelorMittal huty w Ostravie. Następstwem tej obecności, jest sprzedaż olejów turbinowych Remiz do fińskich Porvoon Energia Oy i Tolkkisten Voimalaitos i estońskiej DAP EESTI ENERGIA OLITOOTSTUS AS - elektrowni, które kupiły produkowane w Czechach turbiny Siemensa.

Bardzo dobrze rozwija się sprzedaż na rynku rosyjskim, chociaż tutaj ciągle istnieją olbrzymie przestrzenie do zagospodarowania. – W Rosji działamy organicznie i od podstaw. Ale z dobrymi efektami. Z ciekawą sytuacją mamy też do czynienia w Azerbejdżanie i Gruzji, gdzie w ubiegłym roku rozszerzyliśmy sprzedaż o bezpośrednią współpracę z generalnymi importerami samochodów KIA, a więc miejscowymi sieciami autoryzowanych serwisów tej marki. Na finalizację czekają umowy w kolejnych krajach – dodaje Cezary Kogucik, z-ca dyrektora handlowego spółki ds. Sprzedaży Zagranicznej.

Więcej niż handel
Eksport to naturalna konsekwencja rozwoju firmy. W sytuacji, gdy rynek krajowy jest podzielony i mocno konkurencyjny, a zdobywanie każdego kolejnego procenta udziału niesie za sobą koszty niewspółmierne do osiąganych rezultatów – każda firma staje przed pytaniem o strategię rozwoju. Już wiele lat temu w spółce podjęto decyzję o rozwoju eksportu. -  Nie zamierzamy oczywiście ujawniać wszystkich danych i kierunków naszego eksportu. Źródłem sukcesu jest konsekwencja w rozwoju, bliskie kontakty z dystrybutorami i wsparcie techniczne, na jakie mogą liczyć z naszej strony - podkreśla Cezary Kogucik.  – Na naszych kluczowych rynkach z roku na rok notujemy minimum kilkunastoprocentowe wzrosty sprzedaży. Co ważne i warte podkreślenia cały czas mówimy o wyrobach gotowych, sprzedawanych pod naszymi markami – zdecydowanie mówi Kogucik.

W przypadku olejów półsyntetycznych wzrost sprzedaży wyniósł 28%, a olejów syntetycznych aż 79%. Na bardzo dobrym poziomie utrzymuje się również sprzedaż olejów mineralnych i cieczy hydraulicznych.

- Poza tym, że sprzedajemy oleje i smary bierzemy również udział w licznych projektach inwestycyjnych, jako doradcy i konsultanci. Nie tylko zresztą w miejscach gdzie są wykorzystywane nasze oleje. Przez ostatnie kilka lat ciężko pracowaliśmy na pozycje ekspertów w dziedzinie utrzymania ruchu, a to teraz procentuje. Za sukcesem stoją nasze doświadczenia, praktyka  i wiedza – wyjaśnia Jacek Matracki, dyrektor ds. handlowych spółki LOTOS OIL S.A. – Nasi doradcy z Serwisu Olejowego stale konsultują dziesiątki kontrahentów w Czechach, Rosji, Azerbejdżanie, Irlandii, Szwecji lub Jordanii. Raz jest to następstwem kontraktu na sprzedaż, a czasem kluczem do podpisania umowy handlowej – dodaje Matracki.

W ciągu ostatnich 4 lat, spółka trzykrotnie była nagradzana tytułem Ambasadora Polskiej Gospodarki.

Biuro Komunikacji, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.58 308 87 31, 58 308 83 88, e-mail: media@grupalotos.pl.