logo

Wiosną wielu właścicieli samochodów zastanawia się kiedy, i czy w ogóle, wymieniać olej silnikowy. Specjaliści z LOTOS Oil polecają świadomą i rozsądną eksploatację środków smarowych, która z jednej strony nie narazi kierowcy na dodatkowe koszty eksploatacyjne, a z drugiej zapewni sprawność pracy silnika pojazdu.

Ogólne

Wiosną wielu właścicieli samochodów zastanawia się kiedy, i czy w ogóle, wymieniać olej silnikowy. Specjaliści z LOTOS Oil polecają świadomą i rozsądną eksploatację środków smarowych, która z jednej strony nie narazi kierowcy na dodatkowe koszty eksploatacyjne, a z drugiej zapewni sprawność pracy silnika pojazdu.

Instrukcje obsługi samochodów nie uzależniają konieczności dokonywania wymiany oleju silnikowego od pory roku. Producenci nowoczesnych aut zalecają coraz dłuższe okresy eksploatacji (tzw. interwały) między przeglądami silników. Sugeruje się wymiany oleju przekraczające 30 000 km przebiegu lub 2 lata eksploatacji. Należy pamiętać, że to właśnie zalecenie producenta samochodu powinno być kluczową rekomendacją względem interwału wymiany.

Wydłużony okres wymiany oleju silnikowego jest jednym z elementów funkcjonalnych nowoczesnych olejów syntetycznych i poniekąd jest „wliczony w cenę”, za jaką kupujemy nowoczesny olej – podkreśla Piotr Niemiec, starszy specjalista w Biurze Wsparcia Technicznego LOTOS Oil. – Podczas eksploatacji olej niewątpliwie stopniowo traci szereg swoich parametrów użytkowych, dlatego nie zaszkodzi dokonywać wymian średnio co 20 000 km, zwłaszcza, gdy samochód jest intensywnie użytkowany. Nie jest to jednak konieczne i wystarczy pamiętać o terminach przewidzianych w instrukcjach.

Maksymalne rekomendacje interwału wymiany oleju silnikowego do samochodów osobowych  wynoszą nawet 50 tys. km. 

– Producenci oleju często podkreślają, że olej jest przeznaczony do większych przebiegów między wymianami – podkreśla Marek Dębiński, kierownik Działu Serwisu Olejowego LOTOS Oil – Pamiętajmy jednak, że to wskazanie jest efektem wiedzy nabytej w czasie testów prowadzonych w określonych warunkach eksploatacyjnych. Tymczasem sami sobie odpowiedzmy, jak często, lub na ile wykorzystujemy nasze samochody w „modelowych warunkach”. Dlatego zdecydowanie zalecamy stosowanie zasady albo według ilości przejechanych i określonych w instrukcji kilometrów lub nie rzadziej niż raz w roku. Nawet wtedy, gdy by się okazało, że samochód przejechał tylko 10 kilometrów.

Mineralne oleje silnikowe LOTOS mają termin przydatności 3 lata, a syntetyczne oleje silnikowe LOTOS aż 5 lat od daty produkcji.   

Olej syntetyczny czy mineralny?

Określenia potoczne olejów – syntetyk, półsyntetyczny czy mineralny – wynikają z podziału lepkościowego. „Syntetyk” to olej w klasie 0W-30; 0W-40; 5W-30; 5W40, a mineralny to lepkość 15W-40; 20W-40; 20W-50. Olej syntetyczny według powyższego zestawienia to olej o lepszych własnościach lepkościowych, szczególnie w niskich temperaturach pracy. Jakie to ma przełożenie w praktyce? Silnik pojazdu wykazuje największe zużycie podczas jego uruchomiania, a dodać należy, że w pierwszych chwilach pracy nie ma pełnego smarowania współpracujących części. Pojawia się ono dopiero, kiedy pompa wytworzy odpowiednie ciśnienie oleju. To z kolei zależy właśnie od lepkości oleju, która stanowi wąskie gardło ograniczające cały proces.

Wybierając pewność eksploatacji pojazdu powinniśmy zawsze stosować w silniku oleje syntetyczne. Odradzamy jednak zdecydowanie przechodzenie z oleju mineralnego na olej syntetyczny, choć nie ma przeszkód, aby zamiast oleju mineralnego zastosować olej semisyntetyczny – radzi Piotr Niemiec. – Jeśli zależy nam na ograniczeniu zużycia naszego silnika powinniśmy stosować oleje o najlepszych cechach lepkościowych i jakościowych. I dlatego stosujmy do smarowania silnika oleje syntetyczne. W nowych samochodach to już konieczność.

Najlepiej stosować oleje LOTOS lub inne markowe oleje pochodzące od wiarygodnych dostawców formalnie aprobowane przez producentów samochodów.

Jak poprawnie dobrać olej do samochodu?

Warunkiem koniecznym i wystarczającym właściwego doboru oleju do silnika jest zgodność klasy jakościowej rekomendowanej w instrukcji obsługi z klasą jakości na etykiecie produktu. Niektóre oleje o właściwej klasie jakościowej można kupić w jednej z kilku klas lepkości. Wtedy należy sugerować się wskazaniami producenta pojazdu lub skorzystać z fachowej porady specjalisty.

Praktycznym i przyjaznym narzędziem doboru wysokiej jakości olejów LOTOS do danego samochodu jest skorzystanie z funkcjonalności „Dobierz Olej”. Jest ona dostępna na stronie internetowej LOTOS Oil, w aplikacji mobilnej „LOTOS dla Kierowcy” oraz po zeskanowaniu smartfonem kodów QR na etykietach olejów LOTOS. Po wyborze marki i modelu samochodu dostajemy dokładną informację o nazwie rekomendowanego do zastosowania oleju.

 Biuro Komunikacji, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.58 308 87 31, 58 308 83 88, 58 308 83 55, e-mail: media@grupalotos.pl