logo

Na początku sierpnia załogi statków „Apatyth”, „Bazalt” i platformy LOTOS Petrobaltic operującej na złożu B8 ćwiczyły zwalczanie rozlewów olejowych. 

Działalność wydobywcza

Na początku sierpnia załogi statków „Apatyth”, „Bazalt” i platformy LOTOS Petrobaltic operującej na złożu B8 ćwiczyły zwalczanie rozlewów olejowych. Scenariusz ćwiczeń zakładał usuwanie plamy ropy naftowej. Podczas ćwiczeń użyto nowego systemu zbierania oleju z powierzchni wody za pomocą płytek hydrofobowych opracowany przy współpracy Uniwersytetu w Rostoku i Akademii Morskiej w Szczecinie.

LOTOS Petrobaltic co roku przeprowadza na Bałtyku ćwiczenia i sprawdza swoje procedury w testując je w różnych scenariuszach. Tego lata scenariusz ćwiczeń zakładał usuwanie plamy ropy naftowej. Na samym początku ćwiczeń kierownik platformy powiadomił o zagrożeniu dyżurnego dyspozytora spółki LOTOS Petrobaltic na lądzie. Holownik Bazalt otrzymał funkcję koordynatora akcji, która miała zapobiec rozprzestrzenianiu się plamy olejowej. Dla szybkiego i skutecznego opanowania sytuacji na pomoc została wezwana Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR. Na pole naftowe B8 przybyła jej flagowa jednostka – wielozadaniowy statek ratowniczy Kapitan Poinc, który przejął dowodzenie akcją (OSC).

LOTOS Petrobaltic ćwiczy na Bałtyku

„Bazalt” i „Kapitan Poinc” ustawiły wydaną z „Bazalta” zaporę o długości 250 m, tworząc formację „J” i odwrotną „J”, a także formację „U”. Manewrując na różnych równoległych kursach, zagarniały ropę do tworzonych kieszeni zapory, a następnie przy użyciu swoich skimmerów (zbieraczek) usunęły ją z powierzchni morza. Po usunięciu największych plam decyzją OSC sprzęt SAR i LOTOS Petrobalticu został podjęty z morza.

Statek "Bazalt" rozkłada zaporę

W ćwiczeniach wzięli też udział również przedstawiciele Uniwersytetu w Rostoku i Akademii Morskiej w Szczecinie, którzy opracowali system zbierania oleju z powierzchni wody za pomocą płytek hydrofobowych. „Kapitan Poinc” wypuścił z rufy przygotowany przez uczelnie sprzęt, aby zebrać pozostałości ropy naftowej i filmu olejowego. Zastosowane w tym systemie płytki hydrofobowe pochłaniają ropę, a następnie za pomocą włoka są zbierane na ląd do utylizacji.

Rozwijanie systemu płytek hydrofobowych ze statku "Kapitan Poinc"

W trakcie ćwiczeń poza działaniami operacyjnymi na morzu zostały przećwiczone procedury alarmowe i powiadamiania obejmujące cały łańcuch informacyjno-decyzyjny. W przypadku zagrożenia także dobra komunikacja to podstawa, dlatego LOTOS Petrobaltic regularnie organizuje tego typu ćwiczenia.

Ćwiczenia przeciwrozlewowe na złożu B8. W tle widać platformę Lotos Petrobaltic i tankowiec

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych światowych rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

LOTOS to także blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego spedytora kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

Dział Komunikacji Zewnętrznej, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel. 58 308 83 88, 58 308 72 29, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij