Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania witryn Grupy LOTOS S.A. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Zobacz Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak można zarządzać plikami cookies za pośrednictwem przeglądarki internetowej.
Close

logo

Pod koniec ubiegłego tygodnia Grupa LOTOS przeprowadziła testy funkcjonalne nowo wybudowanej instalacji odzyskiwania oparów na terenie rafinerii w Gdańsku. Dzięki niej nalew cystern będzie całkowicie hermetyczny, co zminimalizuje oddziaływanie zakładu na środowisko naturalne. Odzyskane opary węglowodorów będą wykorzystywane do produkcji benzyny.

Ogólne

Nowa instalacja odzysku oparów (VRU – ang. vapour recovery unit) lotnych związków organicznych z procesu napełniania cystern została zaprojektowana do ścisłej współpracy z nowym nalewakiem bramowym. W ramach projektu wykonano także układ, który umożliwia przekierowywanie oparów pochodzących ze wszystkich nalewaków Grupy LOTOS oraz pomiędzy obiema instalacjami VRU (nowobudowaną 4070 oraz istniejącą 4060).

Realizacja projektu budowy instalacji VRU wpisuje się w portfel projektów dotyczących rozwoju możliwości logistycznych i ekspedycyjnych Grupy LOTOS. Zwiększa ona także nasze możliwości w zakresie generowanej marży. Oprócz zakończonej budowy nalewaka bramowego i wspomnianej tu instalacji VRU, w planach jest również rozbudowa infrastruktury magazynowo-ekspedycyjnej LPG oraz jednego z nalewaków, w ramach którego LOTOS będzie dodatkowo dystrybuować benzynę surową oraz gacze – mówi Marcin Piankowski, dyrektor ds. projektów Grupy LOTOS.

vru.jpg

Instalacja odzyskiwania oparów działa w oparciu o 3 zjawiska: adsorpcji (proces wiązania cząsteczek na powierzchni), absorpcji (proces polegający na wchłanianiu jednej substancji przez inną substancję na całej powierzchni) oraz desorpcji (proces uwalniania cząsteczek z powierzchni lub z masy). Zastosowano w niej najnowsze technologie pozwalające na oczyszczenie w 99,9% oparów wydostających się do powietrza podczas procesu napełniania cystern. Instalacja posiada 2 podstawowe aparaty, które są wypełnione węglem aktywnym, ma też naprzemiennie działające absorbery V1 oraz V2, a także 4 pompy próżniowe firmy BUSCH i 2 pompy wirowe marki DICKOW. Dodatkowo w ramach projektu wybudowano pompownię reformatu przy zbiornikach 2000 S7/S8.

vru1.jpg

 – Instalacja pracuje poprawnie i stabilnie – podkreśla Paweł Brzozowiec, szef Biura Realizacji Projektów. – Z uwagi na ilość pomiarów i analiz, które muszą zostać wykonane zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej wkrótce otrzymamy raport z przeprowadzonych testów.

Realizację projektu rozpoczęto w styczniu 2020 roku i pomimo pandemii COVID-19 ukończono go w zakładanym harmonogramie oraz poniżej projektowanego budżetu. Generalnym wykonawcą prac był Biproraf Sp. z o.o., a producentem głównego SKID-u (zmodularyzowany element instalacji) – firma John Zinc.

***

Biuro Prasowe, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel. 58 308 72 29, 58 308 70 44, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij