
Zarząd Grupy LOTOS S.A. podpisał dziś porozumienie w sprawie kredytowania Programu 10+. Pożyczki na łączną kwotę 1,75 mld USD udzieliło konsorcjum 17 instytucji finansowych. Okres spłaty kredytu ustalono na 12,5 roku.
Zarząd Grupy LOTOS S.A. podpisał dziś porozumienie w sprawie kredytowania "Programu 10+". Pożyczki na łączną kwotę 1,75 mld USD udzieliło konsorcjum 17 instytucji finansowych. Okres spłaty kredytu ustalono na 12,5 roku.
Zarząd Grupy LOTOS S.A. niniejszym informuje, iż w dniu dzisiejszym Grupa LOTOS S.A. oraz następujące instytucje: Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, S.A.; Banco Bilbao Vizcaya Argentaria S.A., London Branch; Banco Bilbao Vizcaya Argentaria S.A., Milan Branch; Bank Polska Kasa Opieki S.A.; Bank Zachodni WBK S.A.; Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ (Holland) N.V.; BNP Paribas S.A.; Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Madrid; Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Madrid, Zweigniederlassung Wien; Calyon; DnB Nord Bank ASA; Fortis Bank S.A./N.V.;Fortis Bank S.A./N.V., Succursale in Italia; ING Bank N.V. / ING Bank Śląski S.A.; KBC Bank N.V., Dublin Branch / Kredyt Bank S.A; Nordea Bank Finland Plc; Nordea Bank Polska S.A. / Nordea Bank AB (Publ); Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna; Rabobank Polska S.A. / Bank Gospodarki Żywnościowej S.A.; SACE S.p.A. - Servizi Assicurativi del Commercio Estero; "Societe Generale" S.A. Oddział w Polsce; Socit Gnrale S.A.; Sumitomo Mitsui Banking Corporation Europe Limited; The Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ, Ltd. i The Royal Bank of Scotland Plc podpisały umowę kredytową na finansowanie realizacji "Programu 10+" oraz kapitału obrotowego Grupy LOTOS S.A. Agentem kredytu został bank Calyon, natomiast agentem zabezpieczeń został bank "Societe Generale" S.A. Oddział w Polsce.
Jednocześnie, w ramach powyższej umowy kredytowej, Grupa LOTOS S.A. podpisała umowę uzupełniającą (tzw. "sub-agreement") w związku z transzą kredytu gwarantowaną przez SACE S.p.A. ( Servizi Assicurativi del Commercio Estero), której stronami są: BNP Paribas S.A., Fortis Bank S.A./N.V., Succursale in Italia, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria S.A. Milan oraz SACE S.p.A.
- Zainteresowanie finansowaniem "Programu 10+" było bardzo duże - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy LOTOS SA - Proces przygotowania koncepcji i organizacja finansowania jednej z największych inwestycji w Polsce, jaką jest projekt rozbudowy gdańskiej rafinerii, przebiegał wieloetapowo i wymagał ogromnej precyzji i wyjątkowej dokładności. Spółka konstruując strukturę finansowania "Programu 10+" wzięła również pod uwagę realizację celów strategicznych, określonych w zaktualizowanej strategii do 2012 roku. W szczególności takich jak zamierzenia dalszego rozwoju innych segmentów działalności koncernu.
Łącznie, w bardzo złożonym procesie organizacji finansowania "Programu 10+", udział wzięło aż ok.25 różnego rodzaju instytucji. Oprócz banków, pochodzących nie tylko z krajów europejskich, ale również z Japonii; były to m.in. międzynarodowe firmy doradcze, specjalizujące się w consultingu finansowym. Tylko w ten sposób przygotowane i przeprowadzone postępowanie jest w stanie zapewnić Grupie LOTOS i jej akcjonariuszom bezpieczeństwo realizacji kluczowego dla istnienia spółki projektu inwestycyjnego, jakim jest "Program 10+".
Już 20 lutego br. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy LOTOS wyraziło zgodę na ustanowienie przez spółkę zabezpieczeń kredytów na finansowanie realizacji programu. Chodzi przede wszystkim o majątek trwały gdańskiej rafinerii - zarówno ten istniejący, jak i nowobudowany - oraz przepływy pieniężne koncernu. Taka struktura kredytowania nie powoduje konieczności ustanawiania jakichkolwiek zabezpieczeń przez akcjonariuszy i ogranicza dla nich ryzyko utraty kontroli nad aktywami stanowiącymi przedmiot zabezpieczeń. Dodatkowo daje ona możliwość dalszego dynamicznego rozwoju Grupy LOTOS poprzez finansowanie innych projektów, nawet w przypadku wysokich, skonsolidowanych wskaźników zadłużenia. Dzięki nie ustanawianiu zabezpieczeń na aktywach spółek-córek grupy kapitałowej LOTOS, takich jak np. Petrobaltic, czy LOTOS Paliwa, firmy te będą mogły skutecznie realizować własne programy inwestycyjne zapisane w zaktualizowanej strategii Grupy LOTOS do 2012 r.
Prace idą pełną parą
Stopień zaawansowania prac związanych z realizacją "Programu 10+" w czerwcu br. osiągnął już 32%. Od wmurowania kamienia węgielnego w sierpniu ub. r. do połowy czerwca 2008 r. na placach budowy programu przepracowano w sumie 619 tys. roboczogodzin. Co ważne - w tym okresie nie odnotowano żadnego wypadku.
- Możemy powiedzieć, że jedną trzecią programu już zrealizowaliśmy - komentuje Marek Sokołowski, wiceprezes zarządu oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS SA. - To powód do zadowolenia, ale jeszcze bardziej dodatkowa motywacja do ciężkiej i wytężonej pracy, tak by całą inwestycję zrealizować z powodzeniem i zgodnie z harmonogramem.
W tym miesiącu na 6 placach budowy "Programu 10+" pracuje blisko tysiąc pracowników z 24 firm podwykonawczych jednocześnie. To prawie tyle samo ile zatrudnia Grupa LOTOS SA. Narastająca pracochłonność tygodniowa przekroczyła w czerwcu br. 35 tys. roboczogodzin, co wiąże się z intensyfikacją prac, takich jak m.in.: palowanie, budowa fundamentów, budynków i posadzek, dróg oraz nawierzchni drogowych, roboty dźwigowe, prace anty-korozyjne i anty-ogniowe, prace elektromonterskie, stawianie konstrukcji stalowych oraz montaż urządzeń i rurociągów nad i pod ziemią. Zgodnie z planami łączne zatrudnienie od listopada 2008 r. do czerwca 2009 r. na placach budowy "Programu 10+" przekroczy 2 tys. osób, maksymalnie osiągając blisko 2,5 tys. osób w marcu przyszłego roku.
- Pierwszy etap "Programu 10+" finansowaliśmy ze środków własnych - mówi Mariusz Machajewski, wiceprezes zarządu oraz dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy LOTOS SA. - Dzisiejsza umowa gwarantuje nam dalszą, nieprzerwaną możliwość realizacji całego projektu oraz w konsekwencji jego pełne zakończenie w 2010 roku.
W ramach realizowanego w gdańskiej rafinerii "Programu 10+" powstanie szereg nowych i zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobowych ropy naftowej o 75%, z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton rocznie. Przy rozbudowie gdańskiej rafinerii już teraz stosowane są najbardziej zaawansowane technologie, zapewniające wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujące wpływ na środowisko. "Program 10+" realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami, takimi jak m.in. Shell, Technip, Uhde, Fluor, Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających surowe wymogi UE. Pierwsze instalacje wybudowane w ramach "Programu 10+" zostaną uruchomione już w przyszłym roku. Finansowanie całości inwestycji pochodzi w 30% ze środków własnych koncernu, a w 70% z kredytów.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl