logo

Grupa LOTOS pozyskała w sumie 2,15 mld USD na finansowanie realizacji Programu 10+. Stopień zaawansowania realizacji projektu w lipcu br. osiągnął 32%. Od wmurowania kamienia węgielnego w sierpniu ub. r. do końca czerwca 2008 r. na placach budowy Programu 10+ przepracowano 700 tys. roboczogodzin.

Działalność rafineryjna

Grupa LOTOS pozyskała w sumie 2,15 mld USD na finansowanie realizacji „Programu 10+”. Stopień zaawansowania realizacji projektu w lipcu br. osiągnął 32%. Od wmurowania kamienia węgielnego w sierpniu ub. r. do końca czerwca 2008 r. na placach budowy „Programu 10+” przepracowano 700 tys. roboczogodzin.

Finansowanie dla 10+

27 czerwca br. Zarząd Grupy LOTOS SA podpisał porozumienie w sprawie kredytowania „Programu 10+”. Kredytu na łączną kwotę 1,75 mld USD udzieliła grupa międzynarodowych instytucji finansowych a istotny udział w tym procesie mają banki polskie. Okres spłaty kredytu ustalono na 12,5 roku.

Warto przypomnieć, że pierwszy etap kredytowania został zamknięty już w grudniu 2007 r. Wtedy to Grupa LOTOS podpisała z konsorcjum czterech banków wartą 400 mln USD umowę kredytową. W skład konsorcjum weszły wówczas Bank PEKAO S.A., PKO BP, BRE BANK oraz RABOBANK Polska.

– Początek „Programu 10+” finansowaliśmy ze środków własnych – mówi Mariusz Machajewski, wiceprezes zarządu oraz dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy LOTOS SA. – Grudniowe i czerwcowe umowy gwarantują nam ciągłość w realizacji całego projektu a w konsekwencji jego pełne zakończenie w 2010 r.

Proces przygotowania koncepcji i organizacja finansowania 10+ przebiegały wieloetapowo, w tym czasie banki przeprowadziły m.in. kompleksową analizę projektu, wysoko oceniając jego efektywność ekonomiczną, sposób przygotowania oraz jakość zarządzania w spółce. Łącznie, w złożonym procesie organizacji finansowania, udział wzięło aż 25 podmiotów. Wymagało to ogromnej precyzji i wyjątkowego profesjonalizmu naszych specjalistów w podejmowanych działaniach.

Już w lutym tego roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy LOTOS SA wyraziło zgodę na ustanowienie przez spółkę zabezpieczeń kredytów na finansowanie realizacji programu. Chodziło przede wszystkim o majątek trwały gdańskiej rafinerii (istniejący i nowobudowany) oraz przepływy pieniężne koncernu. Taka struktura kredytowania nie powoduje konieczności ustanawiania jakichkolwiek zabezpieczeń przez akcjonariuszy i ogranicza dla nich ryzyko utraty kontroli nad aktywami stanowiącymi przedmiot zabezpieczeń.

Struktura finansowania „Programu 10+” nie koliduje z realizacją innych celów strategicznych, określonych w zaktualizowanej strategii do 2012 r. Koncern ma możliwość dalszego dynamicznego rozwoju poprzez finansowanie dłużne innych projektów, nawet w przypadku wysokich, skonsolidowanych wskaźników zadłużenia. Dzięki przyjętej koncepcji samofinansowania się segmentów biznesowych i co za tym idzie nie ustanawianiu, na potrzeby ww. transakcji, zabezpieczeń na aktywach spółek-córek grupy kapitałowej LOTOS, takich jak Petrobaltic czy LOTOS Paliwa, firmy te będą mogły skutecznie realizować własne programy inwestycyjne.

ROSE

Zgodnie z harmonogramem do końca czerwca zakończone zostało postępowanie przetargowe na wybór kontraktora budowy instalacji ROSE. Za projekt instalacji i dostawy odpowiedzialna będzie firma Technip Italy.

– Na bieżąco śledzimy zmieniające się uwarunkowania makroekonomiczne oraz światowe trendy w biznesie naftowym. W swoich analizach bierzemy pod uwagę połączenie budowanej obecnie instalacji ROSE z instalacją zgazowania ciężkich pozostałości. Aktualnie pracujemy nad określeniem kształtu technologicznego takiej struktury. Byłby to drugi etap „Programu 10+” – komentuje Marek Sokołowski, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS SA. – Prace mogłyby ruszyć najwcześniej za 4 lata, a obecnie, po zamknięciu prac związanych z finansowaniem, skupiamy się na budowie i przygotowaniu ludzi.

Kadra 2009

W Grupie LOTOS pracuje już 120 osób nowozatrudnionych w ramach programu „Kadra 2009”. Rozpoczęty wiosną ub. r. proces rekrutacyjny miał na celu skompletowanie w pełni przeszkolonej załogi, obsługującej najnowocześniejsze instalacje „Programu 10+”, jakie gdańska rafineria uruchomi w latach 2009-2010.

– Nowozatrudnione osoby przechodzą właśnie intensywne szkolenia, dzięki którym zdobędą praktykę w obsłudze instalacji hydrokrakingu, bloku olejowego i paliwowego – podkreśla wiceprezes Sokołowski.

Projekt "Kadra 2009" zakładał nabór 32 inżynierów i 88 osób posiadających średnie wykształcenie techniczne w zakresie m.in. chemii, mechaniki oraz elektryki. Program spotkał się z ogromnym zainteresowaniem rynku pracy. Z otrzymanych ponad 2 tys. zgłoszeń, po szczegółowej analizie wiedzy i doświadczenia zawodowego, wybrano 120 kandydatów.

Prace budowlane

Od lipca 2008 r. na 6 placach budowy „Programu 10+” jednocześnie pracuje ponad 1000 pracowników z 24 firm podwykonawczych. Narastająca pracochłonność tygodniowa przekroczyła w tym miesiącu 50 tys. roboczogodzin, co wiąże się z intensyfikacją prac, jest to m.in.: palowanie, budowa fundamentów, budynków, dróg, roboty dźwigowe, prace antykorozyjne i antyogniowe, prace elektromonterskie, stawianie konstrukcji stalowych, montaż urządzeń, rurociągów nad i podziemnych.

– Stopień zaawansowania „Programu 10+” przekroczył na początku tego miesiąca 30% i systematycznie rośnie – mówi Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii w Grupie LOTOS SA. – Najbardziej zaawansowana jest rozpoczęta w zeszłym roku budowa instalacji hydroodsiarczania olejów napędowych HDS - 45%.

Tak dynamiczny i zgodny z harmonogramem program prac przewiduje również wzrost liczby pracowników. Zakłada się, że łączne zatrudnienie na placach budowy „Programu 10+” przekroczy pod koniec 2008 r. 2 tys. osób, maksymalnie osiągając blisko 2,5 tys. osób w marcu przyszłego roku.

„Program 10+” to ogromne przedsięwzięcie inwestycyjno-organizacyjne, zgodne z polityką polskiego rządu dla przemysłu naftowego oraz strategią Grupy LOTOS do 2012 r. Prace na placu budowy nowych instalacji technologicznych rozpoczęto w sierpniu 2007 r., gdy zainaugurowano budowę instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego (HDS) stanowiącą istotny elementem całego programu inwestycyjnego. Oprócz instalacji HDS, realizując „Program 10+”, na terenie rafinerii gdańskiej powstaje m.in. instalacja destylacji ropy naftowej, ekstrakcji ROSE, hydrokraking oraz wytwórnia wodoru. Wybudowane dzięki Programowi 10+ instalacje pozwolą na zwiększenie nie tylko wielkości, ale i głębokości (tzw. konwersji) przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Szczegółowe analizy renomowanych firm konsultingowych wskazują na istnienie trwałych tendencji popytu na średnie i ciężkie frakcje z przerobu ropy. Po realizacji „Programu 10+” Grupa LOTOS będzie w stanie wprowadzić na rynek znacznie więcej wysokiej jakości produktów pochodzących z własnego przerobu ropy. Produkcja oleju napędowego wzrośnie o 3 mln ton rocznie, benzyn o 1 mln ton rocznie, a produktów ciężkich, m.in. takich jak asfalt o 500 tys. ton rocznie.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy, Grupa LOTOS SA, ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl