logo

14 marca br. rozpoczyna się w planowany remont technologiczny w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. W tym czasie, zgodnie z planem przeprowadzane będą przeglądy i modernizacje instalacji rafineryjnych. Zatrzymane zostaną wszystkie podstawowe instalacje technologiczne na ok. 34 dni. Po raz pierwszy ciągła praca rafinerii trwała cztery lata. Odpowiada to najlepszym światowym standardom w tym zakresie. Pomimo zatrzymania instalacji produkcyjnych sprzedaż produktów ropopochodnych będzie trwała bez przerwy.

Działalność rafineryjna

14 marca br. rozpoczyna się w planowany remont technologiczny w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. W tym czasie, zgodnie z planem przeprowadzane będą przeglądy i modernizacje instalacji rafineryjnych. Zatrzymane zostaną wszystkie podstawowe instalacje technologiczne na ok. 34 dni. Po raz pierwszy ciągła praca rafinerii trwała cztery lata. Odpowiada to najlepszym światowym standardom w tym zakresie. Pomimo zatrzymania instalacji produkcyjnych sprzedaż produktów ropopochodnych będzie trwała bez przerwy.

Pierwsze prace związane z planowaniem remontu postojowego „Wiosna 2009” rozpoczęły się w listopadzie 2007 r. Najlepszym terminem dla zatrzymania instalacji produkcyjnych w gdańskiej rafinerii jest przełom miesiąca marca i kwietnia. Wynika to zarówno z uwarunkowań rynkowych, technologicznych jak i atmosferycznych. Zgodnie z przygotowanym harmonogramem w dniu 14 marca 2009 r. rozpocznie się zatrzymywanie produkcji w gdańskiej rafinerii. Wynika to głównie z doświadczeń eksploatacyjnych oraz aktualnych przepisów dozorowych. Ostatni remont postojowy powiązany z modernizacją instalacji – zwiększeniem przerobu ropy naftowej z 4,5 mln do 6 mln ton ropy naftowej rocznie – miał miejsce w roku 2005.

– 12 lat temu remont postojowy trwał 52 dni, podczas kolejnych przerw w latach 2002 i 2005 udało się nam skrócić postoje odpowiednio do 48 i 47 dni. „Wiosna 2009” trwać ma 34 dni – to najkrótszy remont postojowy w historii rafinerii w Gdańsku, po najdłuższym okresie bezawaryjnej pracy – powiedział Marek Sokołowski, wiceprezes i dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A.

To ostatni postój całej rafinerii

Termin realizacji remontu postojowego „Wiosna 2009” jest tak zaplanowany, że w czasie jego trwania wykonane zostaną także wszystkie prace niezbędne do przeprowadzenia integracji obecnego układu technologicznego rafinerii z instalacjami nowobudowanymi w ramach Programu 10+. Wykonanie tych prac pozwoli w przyszłości płynnie włączać do ruchu kolejne wybudowane obiekty bez konieczności przerywania normalnej produkcji. Zgodnie z harmonogramem Programu 10+ po zakończeniu remontu postojowego nastąpi uruchamianie instalacji HDS.

– To ostatni postój całej rafinerii. Po uruchomieniu drugiego ciągu instalacji destylacji atmosferycznej i próżniowej, budowanej w ramach 10+, nie będzie już zatrzymywany w całości przerób ropy. Przewiduje się w trakcie postoju wykonanie blisko 200. podłączeń w istniejący system rurociągów procesowych – powiedział Marek Sokołowski, wiceprezes i dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A.

Podczas okresowej przerwy w pracy rafinerii wykonane będą następujące prace: czyszczenie układów i elementów instalacji technologicznych (wymienniki ciepła, piece technologiczne, kolumny, reaktory, zbiorniki, rurociągi), wymiana katalizatorów w reaktorach, remonty oraz wymiany wyeksploatowanego wyposażenia instalacji, przeglądy systemów sterowania i zabezpieczeń, wymagane prawem okresowe przeglądy dozorowe, modernizacje oraz szereg innych prac zmierzających do przywrócenia pełnej zdolności produkcyjnej instalacji, a niemożliwych do wykonania w czasie normalnej pracy rafinerii.

Sprzedaż produktów zgodnie z planem

Zatrzymanie instalacji produkcyjnych nie będzie skutkowało wstrzymaniem ekspedycji i sprzedaży produktów. Klienci będą otrzymywali produkty, które rafineria wcześniej zgromadziła w zbiornikach magazynowych, bądź zakupiła u innych dostawców. Wymagało to oczywiście szczegółowego przygotowania logistycznego. Dokładne informacje o terminie remontu zostały przekazane służbom handlowym Grupy LOTOS z rocznym wyprzedzeniem.

– W czasie remontu postojowego nie zostanie ograniczona sprzedaż produktów. Realizowane będą wszystkie kontrakty i porozumienia handlowe – podkreśla Jacek Neska, pełnomocnik dyrektora generalnego ds. handlu Grupy LOTOS S.A.

Jesteśmy w europejskiej czołówce

Przeprowadzenie remontu postojowego jest skomplikowanym przedsięwzięciem organizacyjnym i technicznym. Zapewnienie sprawnego przebiegu robót, które muszą być wykonane bezpiecznie, terminowo oraz ściśle z zaplanowanym zakresem i budżetem wymaga przeprowadzenia szeregu prac przygotowawczych. Jako szczególnie ważne można tu wymienić działania związane z kontraktowaniem odpowiedniej ilości doświadczonych firm wykonawczych oraz zapewnienie wszystkich niezbędnych aparatów, urządzeń, materiałów i części zamiennych niezbędnych do przeprowadzenia zaplanowanych w remoncie prac.

– Warto podkreślić, że instalacje Grupy LOTOS pracują w okresach międzyremontowych z dostępnością na poziomie 99,5%. Tak wynik plasuje zakład w Gdańsku w czołówce rafinerii europejskich według raportu firmy Solomon, który publikowany jest co 2 lata. – powiedział Marek Sokołowski, wiceprezes i dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A.

Zespół ponad 85 osób prowadzony przez dyr. Błędowskiego od 1,5 roku przygotowywał rafinerię do remontu postojowego. Na terenie rafinerii podczas remontu pracować będzie 1500 osób z ponad 20 firm. Remont postojowy to projekt, na który Grupa LOTOS wyda 78 mln zł na prace i niezbędne części zamienne. Porównując liczby z 2008 r. do tego w 2005 r. można powiedzieć, że po modernizacji i rozbudowie instalacji w 2005 r. skala nakładów na remonty wzrosła prawie dwukrotnie.

Warto przypomnieć, że w tym samym czasie i bez przerwy, trwać będzie rozbudowa gdańskiej rafinerii realizowana w ramach Programu 10+, gdzie pracować będzie ponad 4 tys. osób z 80 firm wykonawczych. W połączeniu ze wspomnianymi danymi dotyczącymi remontu postojowego, daje to liczbę ok. 5,5 tys. pracowników zaangażowanych w wiosenne prace remontowo-budowlane na terenie rafinerii. Jest to ogromny projekt inżynieryjno-logistyczno-organizacyjny, który kadra zarządzająca Grupy LOTOS realizuje z sukcesem od blisko 2 lat.

W ramach realizowanego w gdańskiej rafinerii Programu 10+ powstaje szereg nowych, zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobu ropy naftowej o 75%: z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton rocznie. Po rozbudowie, konfiguracja gdańskiej rafinerii będzie oparta na zaawansowanych technologiach, zapewniających wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujących wpływ rafinerii na środowisko. Program 10+ realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami inżynieryjnymi, takimi jak m.in. Shell, Technip, Uhde, Fluor czy Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających wymagania jakościowe obowiązujące w UE. Pierwsze instalacje wybudowane w ramach Programu 10+ zostaną uruchomione już późną wiosną tego roku.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl