logo

W pierwszej instalacji wybudowanej w ramach Programu 10+, ruszyła produkcja oleju napędowego o zawartości siarki 0,0003% (3 ppm). Oznacza to, że diesel z nowej instalacji hydro-odsiarczania (HDS) gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A., ma ponad 3-krotnie mniej siarki, niż wymagają najbardziej restrykcyjne, obowiązujące od początku 2009 r. normy unijne.

Działalność rafineryjna

W pierwszej instalacji wybudowanej w ramach Programu 10+, ruszyła produkcja oleju napędowego o zawartości siarki 0,0003% (3 ppm). Oznacza to, że diesel z nowej instalacji hydro-odsiarczania (HDS) gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A., ma ponad 3-krotnie mniej siarki, niż wymagają najbardziej restrykcyjne, obowiązujące od początku 2009 r. normy unijne.

– Bez większych kłopotów przebiegł rozruch mechaniczny i technologiczny instalacji HDS. Przybliżony koszt nowej instalacji HDS wyniósł 500 mln zł a jej wydajność to 280 ton na godzinę, czyli około 2,5 mln t rocznie – powiedział Marek Sokołowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A.

Docelowo, dzięki nowo budowanym instalacjom, w tym HDS, LOTOS podniesie produkcję tego deficytowego na europejskim i krajowym rynku paliwa do ok. 5,5 mln t rocznie. Do tej wysokości mocy produkcyjnych zakład będzie dochodził stopniowo do jesieni 2010 roku. Jest to spowodowane potrzebą zakończenia budowy pozostałych głównych instalacji Programu 10+ (destylacji ropy naftowej – CDU/VDU, oraz hydrokrakingu – MHC).

Rozruch mechaniczny trwał od marca do czerwca br. a rozruch technologiczny, w tym załadunek katalizatora, zajął cały lipiec. Obie fazy zakończyły się sukcesem. Równocześnie z uruchomieniem HDS pracę rozpoczęła część instalacji pomocniczych z kompleksu aminowo-siarkowego (KAS). Do końca wakacji LOTOS planuje ponadto oddać do prób technologicznych i uruchomienia pierwsze zbiorniki magazynowe budowane w ramach 10+, szóstą, nową nitkę rurociągu przesyłowego do Naftoportu oraz zakończyć modernizację oczyszczalni ścieków. W październiku tego roku gdańska rafineria wzbogaci się o nową, ponad trzykrotnie większą od istniejącej, instalację produkcji wodoru (HGU), a pod koniec br. instalację destylacji ropy naftowej (CDU/VDU).

Dlaczego HDS?

W 2002 r. wypracowano pierwszą koncepcję aktualnie realizowanego Projektu rozwoju gdańskiej rafinerii. Pojawiły się wtedy znacznie większe prognozy zużycia oleju napędowego w Polsce i związane z tym rosnące uzależnienie kraju od importu paliw. Wynik analiz ekonomicznych, rozwój rynku oraz potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju spowodowały decyzję rozszerzenia pierwotnej koncepcji programu rozbudowy gdańskiej rafinerii o dodatkową instalację destylacji zwiększającą potencjał przerobu ropy do 10,5 mln t rocznie.

W styczniu 2007 r. zarząd Grupy LOTOS podjął decyzję o finalnym zakresie realizowanej rozbudowy, uwzględniając również dołączenie do pakietu inwestycyjnego instalacji HDS o wielkości dostosowanej do wspomnianego przerobu ropy. Instalacja HDS o planowanej zdolności przerobu do 2,5 mln t oleju napędowego rocznie jest niezbędna do produkowania pełnej puli diesla z rafinerii o jakości zgodnej z wymogami Unii Europejskiej.

Po 2010 r. produkcja samego tylko oleju napędowego w gdańskim zakładzie wzrośnie o ok. 2,5 mln t rocznie. Jego import w skali kraju tylko w 2008 r. obliczany był na ponad 3,6 mln t. Tym samym Grupa LOTOS częściowo zastąpi import oleju napędowego zwiększoną własną produkcją i zacznie przejmować marżę, którą dzisiaj naliczają sobie producenci zagraniczni. Zwiększy to bezpieczeństwo paliwowe Polski i korzystnie wpłynie na wyniki ekonomiczne Grupy LOTOS.

Jak budowano HDS

Podpisanie kontraktu w formule Lump Sum Turn Key („płatność po oddaniu do użytku”) z firmą ABB Lummus Global (obecnie CB&I Lummus Global) w październiku 2006 r. było wstępem do rozpoczęcia budowy pierwszej z czterech instalacji produkcyjnych Programu 10+. Decyzja o pozwoleniu na budowę instalacji HDS została wydana w lipcu 2007r. Oficjalne wkopanie kamienia węgielnego na terenie instalacji HDS oraz przekazanie wykonawcy placu budowy nastąpiło w sierpniu 2007 r.

Przez prawie 2 lata pracownicy z 20 wyspecjalizowanych firm wykonali szereg robót budowlanych, m. in.: palowanie, fundamentowanie, zbrojenia, montaż konstrukcji i aparatów produkcyjnych. W szczytowym okresie prac, przypadającym na okres od lutego do kwietnia 2009 r. pracowało na terenie budowy instalacji HDS prawie 600 osób. Warto podkreślić, że przy budowie, nowej instalacji nie odnotowano żadnego wypadku.

W ramach realizowanego Programu 10+ (wartość nakładów inwestycyjnych przekracza 1,4 mld euro) na terenie rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku powstaje szereg nowych, instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobu ropy naftowej o 75% (z poziomu 6 do 10,5 mln ton rocznie). Po rozbudowie, konfiguracja gdańskiej rafinerii będzie oparta na zaawansowanych technologiach, zapewniających wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujących wpływ rafinerii na środowisko. Program 10+ realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami inżynieryjnymi, takimi jak m.in. Shell, Technip, KTI, Fluor czy Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających surowe wymagania jakościowe obowiązujące w UE. Pierwsza instalacja HDS, wybudowana w ramach Programu 10+, została oddana już do użytku. Na koniec lipca br. stan realizacji Programu 10+ osiągnął poziom 85%.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl