
Spółka LOTOS Kolej i Bombardier Transportation zawarły porozumienie w sprawie dostawy 6 spalinowo-elektrycznych lokomotyw Bombardier TRAXX. Wartość umowy szacowana jest na ok. 18,6 milionów euro. Dostawy rozpoczną się w połowie 2011 roku. Umowa obejmuje opcję na dostawę dodatkowych czterech lokomotyw.
Spółka LOTOS Kolej i Bombardier Transportation zawarły porozumienie w sprawie dostawy 6 spalinowo-elektrycznych lokomotyw Bombardier TRAXX. Wartość umowy szacowana jest na ok. 18,6 milionów euro. Dostawy rozpoczną się w połowie 2011 roku. Umowa obejmuje opcję na dostawę dodatkowych czterech lokomotyw.
Lokomotywy spalinowo-elektryczne TRAXX wyposażone są w silniki o mocy 2400 kW, spełniające najnowsze europejskie standardy w zakresie limitów emisji spalin poziomu IIIA. Siła pociągowa przy rozruchu lokomotywy wynosi 300 kN. Najnowsza generacja lokomotyw spalinowo-elektrycznych, przeznaczonych do eksploatacji w Polsce, należy do rodziny lokomotyw TRAXX. Ich modułowa konstrukcja zapewnia wysoki poziom niezawodności i dostępności pojazdów, co pozwala na ich długotrwałą eksploatację.
Spółka LOTOS Kolej Sp. z o.o., należąca do Grupy LOTOS S.A., będzie wykorzystywać nowe lokomotywy do obsługi ruchu towarowego w Polsce.
– Inwestycja w nowe lokomotywy jest częścią naszej strategii dynamicznego rozwoju w ramach Programu 10+. Cieszę się, że LOTOS Kolej jest pierwszym operatorem w Polsce, który będzie wykorzystywać najnowsze lokomotywy spalinowo-elektryczne Bombardier TRAXX DE – powiedział Henryk Gruca, Prezes Zarządu LOTOS Kolej.
– Lokomotywy TRAXX, produkowane przez Bombardiera, mają optymalne parametry z punktu widzenia rosnących potrzeb przewozowych LOTOS Kolej. Pozyskanie lokomotyw stanowi jeden z ważnych elementów przygotowań spółki do obsługi zwiększonego wolumenu przewozów – dodaje Mirosław Łosiński, Dyrektor ds. Operacyjnych, Pełnomocnik Zarządu LOTOS Kolej.
Ake Wennberg, Prezes Dywizji Lokomotyw i Wyposażenia w Bombardier Transportation, skomentował to wydarzenie w sposób następujący. – Jestem dumny, że firma LOTOS Kolej wybrała platformę lokomotyw TRAXX i że posłużą one jako znaczący element realizacji strategii rozszerzenia działalności naszego partnera w sektorze transportu towarowego. Cieszę się na długotrwałą i owocną współpracę pomiędzy naszymi firmami.
– Jest to pierwszy zakup nowych lokomotyw spalinowych w Polsce od stosunkowo długiego czasu. Bardzo cieszymy się, że właśnie firma Bombardier otrzymała zamówienie na nowoczesne lokomotywy z rodziny TRAXX. Nasz zakład we Wrocławiu wyprodukuje nadwozia lokomotyw oraz w istotny sposób zaangażowany będzie w realizację tego projektu dodał – Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.
Finalny montaż lokomotyw TRAXX będzie miał miejsce w zakładach Bombardiera w Kassel, a wózki wyprodukowane zostaną w Siegen w Niemczech.
Informacja o Bombardier Transportation w Polsce
Zaangażowanie spółki Bombardier Transportation na rynku polskim odzwierciedlają długoterminowe inwestycje w cztery zakłady produkcyjne. Aktualnie firma zatrudnia około 1400 osób we Wrocławiu, Łodzi, Katowicach i Warszawie. Szeroki zakres działalności obejmuje produkcję stalowych nadwozi, ram wózków zwrotnych oraz wyposażenia elektrycznego taboru kolejowego we Wrocławiu, projektowanie i produkcję systemów kontroli ruchu kolejowego w Warszawie i Katowicach oraz serwis urządzeń elektrycznych w Łodzi.
Informacja o Bombardier Transportation
Jako światowy lider w technologii kolejowej Bombardier Transportation dostarcza innowacyjne wyroby i usługi, które wyznaczają nowe standardy w zakresie zrównoważonej mobilności bez naruszania środowiska naturalnego. Technologie BOMBARDIER ECO4 oparte na czterech filarach – energii, wydajności, gospodarce i ekologii – są energooszczędne, chronią środowisko i pomagają w kompleksowy sposób zwiększyć efektywność ruchu pociągów. Grupa oferuje pełen asortyment rozwiązań kolejowych, od kompletnych pociągów do podsystemów, usług w zakresie utrzymania, integracji systemów i rozwiązań dla sterowania ruchem kolejowym. Bombardier Transportation prowadzi działalność w ponad 60 krajach, a jego centrala mieści się w Niemczech, w Berlinie. Około 100 000 pojazdów produkcji koncernu Bombardier znajduje się obecnie w użyciu na całym świecie.
Informacja o Bombardier
Bombardier Inc. jest czołowym światowym producentem nowoczesnych rozwiązań transportowych, począwszy od samolotów i odrzutowców biznesowych do urządzeń, systemów i usług dla kolei. Bombardier Inc. jest światową korporacją mającą swoją centralę w Kanadzie. Jej przychody w roku obrotowym zakończonym 31 stycznia 2009 roku wyniosły 19,7 miliardów USD. Akcje koncernu są notowane na giełdzie w Toronto (BBD). Bombardier jest wpisany na listę uczestników indeksów Dow Jones Sustainability World oraz North America.
LOTOS Kolej należy do czołowych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych Grupy Kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi przewozowe na terenie całego kraju. We współpracy z operatorami zagranicznymi prowadzi także przewozy międzynarodowe - między innymi do Holandii, Niemiec i Rumunii. Dziennie uruchamia około 65 pociągów w kraju i 3 w ruchu międzynarodowym. W czerwcu br. zelektryfikowano stację zakładową wraz z torem dojazdowym do stacji Gdańsk-Olszynka. Spółka jest w trakcie wdrażania nowatorskiego systemu logistyki kolejowej, który umożliwia śledzenie przesyłek „on line” i pozwala zoptymalizować koszty przewozów. LOTOS Kolej należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i Petrobalticu (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec czerwca 2009 wyniosło 4886 osób. Skonsolidowany zysk netto LOTOS-u w drugim kwartale 2009 r. przekroczył 755 mln zł. To wzrost o prawie 80% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą aktualnie 6 mln ton ropy naftowej rocznie. Udział koncernu w rynku paliw ogółem wzrósł w pierwszym półroczu 2009 do 27,5%. To o blisko 4% więcej niż w pierwszym półroczu 2008. Poprzez spółkę zależną LOTOS Norge koncern obecny jest również na norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze. W ramach realizowanego Programu 10+ rafineria Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku zwiększy do końca 2010 r. projektowe zdolności przerobowe do 10,5 mln ton rocznie. Dodatkowo, zgodnie z założeniami strategii do 2012 r., spółka planuje osiągnąć wzrost udziału w krajowym rynku paliw do 30%.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl