
LOTOS Kolej i Bombardier Transportation podczas międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans 2010 po raz pierwszy zaprezentowały lokomotywę spalinowo-elektryczną BOMBARDIER TRAXX. Umowa na dostawę sześciu lokomotyw TRAXX DE z opcją na dodatkowe 4 pojazdy została podpisana w październiku 2009 r. Dostawy nowych lokomotyw rozpoczną się w 2011 r.
LOTOS Kolej i Bombardier Transportation podczas międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans 2010 po raz pierwszy zaprezentowały lokomotywę spalinowo-elektryczną BOMBARDIER TRAXX. Umowa na dostawę sześciu lokomotyw TRAXX DE z opcją na dodatkowe 4 pojazdy została podpisana w październiku 2009 r. Dostawy nowych lokomotyw rozpoczną się w 2011 r.
Lokomotywy spalinowe z elektryczną przekładnią trakcyjną TRAXX F140 DE wyposażone są w silniki o mocy 2.400 kW, spełniające najnowsze europejskie standardy w zakresie limitów emisji spalin poziomu IIIA. Siła pociągowa przy rozruchu lokomotywy wynosi 300 kN. Najnowsza generacja lokomotyw spalinowo-elektrycznych, przeznaczonych do eksploatacji w Polsce, należy do rodziny lokomotyw TRAXX. Ich modułowa konstrukcja zapewnia wysoki poziom niezawodności i dostępności pojazdów, co pozwala na ich długotrwałą eksploatację. Masa lokomotywy (80t +3%) będzie umożliwiać jej eksploatację na większości niezelektryfikowanych linii kolejowych w Polsce.
Spółka LOTOS Kolej Sp. z o.o., należąca do Grupy LOTOS S.A., będzie wykorzystywać nowe lokomotywy do obsługi ruchu towarowego w Polsce. Zaprezentowana podczas targów lokomotywa TRAXX DE skierowana zostanie do obsługi baz paliwowych Grupy LOTOS S.A. w Jaśle, Rejowcu, Koluszkach, Piotrkowie, Lęgajnach i Rypinie.
– Najważniejszym zadaniem LOTOS Kolej jest bezpieczna i sprawna organizacja transportu kolejowego dla gdańskiej rafinerii, której potencjał produkcyjny stale rośnie. Udało nam się udowodnić, że stanowimy skuteczną i ekonomicznie uzasadnioną alternatywę dla transportu drogowego czy morskiego. Aby cały, złożony proces logistyki kolejowej realizować jeszcze lepiej, potrzebujemy sprawnych i nowoczesnych lokomotyw, które dostarczy nam firma Bombardier – komentuje Henryk Gruca, Prezes Zarządu LOTOS Kolej. – Warto przypomnieć – dodał prezes Gruca – że po bardzo dobrych wynikach II kwartału i przewiezieniu 5,3 mln ton produktów po 8 miesiącach br., spółka podniosła prognozę dotyczącą przewozów towarowych na ten rok. Zgodnie z jej założeniami, w całym 2010 roku LOTOS Kolej przewiezie ponad 8 mln ton produktów.
Ake Wennberg, Prezes Dywizji Lokomotyw i Wyposażenia w Bombardier Transportation, skomentował to wydarzenie w sposób następujący:
– LOTOS Kolej jest obecnie najszybciej rozwijającym się prywatnym operatorem kolejowym w Polsce. Jesteśmy dumni, że możemy towarzyszyć mu w intensywnych działaniach związanych z unowocześnianiem floty lokomotyw. Oprócz pojazdów spalinowo-elektrycznych, które LOTOS Kolej zamówił w ubiegłym roku, w skład jego floty wchodzą również elektryczne lokomotywy wielosystemowe TRAXX F140 MS (typ E186), wydzierżawione od Railpool GmbH. W niedługim czasie liczba pojazdów typu MS wyniesie 14 sztuk. To wielki sukces dla wszystkich partnerów. Lokomotywy platformy BOMBARDIER TRAXX uważane są za jedne z najlepszych obecnie eksploatowanych lokomotyw w Europie. Cieszymy się, że możemy być częścią tego sukcesu, wspierając działalność LOTOS Kolej naszymi lokomotywami TRAXX.
– Wraz z lokomotywami BOMBARDIER TRAXX DE w barwach LOTOS Kolej, wkrótce na polskich torach pojawiają się trzy rodzaje lokomotyw z platformy TRAXX (elektryczne DC, wielosystemowe MS oraz spalinowo-elektryczne DE). Znaczący udział w realizacji tego projektu odgrywa nasz zakład we Wrocławiu, który otrzymał zadanie wyprodukowania nadwozi lokomotyw. Wrocławski zakład Bombardier Transportation Polska odpowiedzialny będzie również za serwis gwarancyjny lokomotyw – dodaje Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.
Informacja o Bombardier Transportation Polska
Zaangażowanie spółki Bombardier Transportation na rynku polskim odzwierciedlają długoterminowe inwestycje w cztery zakłady produkcyjne. Aktualnie firma zatrudnia około 1400 osób we Wrocławiu, Łodzi, Katowicach i Warszawie. Szeroki zakres działalności obejmuje produkcję stalowych nadwozi lokomotyw oraz ram wózków we Wrocławiu, projektowanie i produkcję systemów kontroli ruchu kolejowego w Warszawie i Katowicach, a także serwis urządzeń elektrycznych oraz usługi utrzymania taboru w Łodzi.
Informacja o Bombardier Transportation
Jako światowy lider w technologii kolejowej Bombardier Transportation dostarcza innowacyjne wyroby i usługi, które wyznaczają nowe standardy w zakresie zrównoważonej mobilności. Technologie BOMBARDIER ECO4 oparte są na czterech filarach – energii, wydajności, gospodarce i ekologii – są energooszczędne, chronią środowisko i pomagają w kompleksowy sposób zwiększyć efektywność ruchu pociągów. Bombardier Transportation prowadzi działalność w ponad 60 krajach, a jego centrala znajduje się w Berlinie. Około 100 000 pojazdów produkcji koncernu Bombardier znajduje się obecnie w eksploatacji na całym świecie.
Informacja o Bombardier
Bombardier Inc. jest czołowym światowym producentem nowoczesnych rozwiązań transportowych, począwszy od samolotów i odrzutowców biznesowych do urządzeń, systemów i usług dla kolei. Bombardier Inc. jest światową korporacją mającą swoją centralę w Kanadzie. Jej przychody w roku obrotowym zakończonym 31 stycznia 2010 roku wyniosły 19,4 miliardów USD. Akcje koncernu są notowane na giełdzie w Toronto (BBD). Bombardier jest wpisany na listę uczestników indeksów Dow Jones Sustainability World oraz North America. Aktualności i informacje można znaleźć na stronie www.bombardier.com
Informacja o LOTOS Kolej
LOTOS Kolej, spółka zależna Grupy LOTOS S.A., należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Jej udział w rynku przewozów towarowych po I półroczu 2010 r. wzrósł do 6,8 proc. wobec 5,7 proc. w całym 2009 r. W ub.r. spółka przewiozła łącznie 6 mln ton produktów. LOTOS Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi przewozowe na terenie całego kraju. Spółka uruchamia średnio ok. 100 pociągów dziennie (95 w relacjach krajowych oraz 5 we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w relacjach międzynarodowych). LOTOS Kolej eksploatuje obecnie ok. 90 lokomotyw różnych typów, w tym najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne Bombardier TRAXX MS. LOTOS Kolej należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych.
Informacja o Grupie LOTOS S.A.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i LOTOS Petrobaltic (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec czerwca 2010 r. wyniosło 5014 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOSU w II kwartale tego roku przekroczyły 4,7 mld zł, a zysk operacyjny uplasował się na poziomie ponad 230 mln zł. Dzięki efektywnej realizacji Programu „10+” przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wzrośnie w tym roku do 7-8 mln ton. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w miesiącach styczeń-maj 2010 r. do 29,6%. To o 2,2 punkty procentowe więcej w porównaniu z końcem 2009 r. Poprzez spółki LOTOS Petrobaltic i LOTOS Norge koncern obecny jest również na polskim i norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze w zakresie eksploatacji złóż ropy naftowej.
Bombardier Transportation Polska:
Janusz Kucmin: + 48 22 596 51 20
janusz.kucmin@pl.transport.bombardier.com
Grupa LOTOS S.A.:
Marcin Zachowicz: +48 58 308 75 70, (0) 505 050 454 marcin.zachowicz@grupalotos.pl