logo

Wczoraj na bocznicę LOTOS Kolej w Gdańsku dotarły trzy pierwsze lokomotywy elektryczne TRAXX DC produkcji Bombardiera. Pojazdy powiększyły nowoczesną flotę spółki, która w swoich szeregach ma już m.in. elektryczne TRAXX-y MS i spalinowe TRAXX-y DE.

Działalność handlowa

Wczoraj na bocznicę LOTOS Kolej w Gdańsku dotarły trzy pierwsze lokomotywy elektryczne TRAXX DC produkcji Bombardiera. Pojazdy powiększyły nowoczesną flotę spółki, która w swoich szeregach ma już m.in. elektryczne TRAXX-y MS i spalinowe TRAXX-y DE.

Do końca roku LOTOS Kolej wydzierżawi jeszcze kilka lokomotyw elektrycznych jednosystemowych TRAXX DC. W trzeciej dekadzie września do spółki dotarły ostanie 2 TRAXX-y DE. Łącznie kolejarze z LOTOSU mają do dyspozycji 10 lokomotyw spalinowych tego typu.

Jeszcze nie tak dawno, nawet w najbardziej optymistycznym wariancie nie zakładaliśmy takiego wzrostu zapotrzebowania na przewozy kolejowe, świadczone przez naszą firmę – komentuje Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej. – By jeździć jeszcze częściej i na większe odległości potrzebujemy sprawdzonych lokomotyw, stąd pomysł na eksploatację kolejnych TRAXX-ów.

Tym razem padło na elektryczną wersję DC, bo LOTOS Kolej zdecydowaną większość wykonywanej pracy przewozowej od dłuższego czasu realizuje właśnie trakcją elektryczną, która jest tańsza w eksploatacji i mniej szkodliwa dla środowiska. 
 
Trzy najnowsze lokomotywy eksploatowane przez LOTOS Kolej mieszkańcy Trójmiasta będą mogli zobaczyć w dniach 11 – 14 października br , podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, które odbędą się na terenie MTG w Gdańsku Oliwie.

Uczestnikom targów oraz wszystkim zwiedzającym zaprezentujemy nowoczesną lokomotywę manewrową GRAVITA 10BB niemieckiej firmy VOITH oraz jednego z naszych spalinowych TRAXX-ów. Dodatkowo będzie można zobaczyć polskiego Dragona, który od sierpnia tego roku przechodzi testy w LOTOS Kolej  – mówi Marek Smoter, dyrektor ds. taboru LOTOS Kolej. – Do każdego pojazdu będzie można wejść i poczuć z bliska, jak wygląda praca w lokomotywie. Wystawcami lokomotyw będą ich producenci.

Po realizacji wszystkich zamówień LOTOS Kolej będzie w najbliższym czasie dysponować ok. 30 najnowszymi lokomotywami elektrycznymi i spalinowymi, głownie platformy TRAXX.

Podstawowe parametry techniczne 4-ro osiowej lokomotywy TRAXX F140 DC (typ E483 PL)

moc max    – 5,6 MW
napięcie zasilania   – 3 kV DC
siła napędowa przy rozruchu  – 300 kN
prędkość max    – 140 km/h
masa     – 80 t

LOTOS Kolej – spółka zależna Grupy LOTOS S.A. – należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju z ok. 7-procentowym udziałem w rynku. LOTOS Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi transportowe na terenie całego kraju. Wykonuje także usługi przewozowe dla innych klientów zarówno w komunikacji krajowej, jak również we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w ruchu międzynarodowym. LOTOS Kolej eksploatuje obecnie ok. 100 lokomotyw różnych typów. Spółka należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych przez klientów.
W tym roku, po dobrym pierwszym półroczu, LOTOS Kolej zakłada przewóz towarów na poziomie 10,5 mln ton, czyli dokładnie tyle ile wynoszą zdolności przerobowe rozbudowanej w ramach Programu 10+ rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl