
Złączenia międzywarstwowe, powierzchniowe utrwalenie nawierzchni czy remonty cząstkowe to tylko niektóre z zastosowań emulsji asfaltowych w budownictwie drogowym. Jest to produkt, który odgrywa bardzo ważną rolę w drogownictwie, wpływając na zwiększenie trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni drogowej oraz ma za zadanie połączyć wszystkie warstwy asfaltowe w monolit, co przekłada się na nośność konstrukcji i zmniejszenie jej ugięcia.
Złączenia międzywarstwowe, powierzchniowe utrwalenie nawierzchni czy remonty cząstkowe to tylko niektóre z zastosowań emulsji asfaltowych w budownictwie drogowym. Jest to produkt, który odgrywa bardzo ważną rolę w drogownictwie, wpływając na zwiększenie trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni drogowej oraz ma za zadanie połączyć wszystkie warstwy asfaltowe w monolit, co przekłada się na nośność konstrukcji i zmniejszenie jej ugięcia.
Emulsja jest to układ, który jest zbudowany z dwóch faz ciekłych, przy czym jedna z nich jest rozproszona w drugiej, a fazy te nie są wzajemnie rozpuszczalne 1. Emulsja jest dyspersją małych cząsteczek jednej cieczy w drugiej, np. asfaltu w wodzie. Na rys. 1 przedstawiono wielkość i rozkład cząstek asfaltu w wodzie (emulsja typu prostego O-W olej w wodzie) 2.
1 | 2
|
Rys. 1. Kationowa emulsja asfaltowa typu O-W: 1) wielkość i rozkład cząstek asfaltu w emulsji 4; 2) typowy rozkład wielkości cząstek asfaltu w emulsji asfaltowej 5
Konsystencja emulsji asfaltowej, która w temperaturze otoczenia jest płynna, znajduje szerokie zastosowanie w budownictwie drogowym. Obniżona lepkość emulsji asfaltowej do około 20 Pa∙s w temperaturze około 40°C pozwala na jej zastosowanie w temperaturze otoczenia. Natomiast próba wykorzystania asfaltu drogowego np. do skropienia międzywarstwowego wymaga podgrzania go do temperatury około 140°C [6]. Wówczas lepkość asfaltu będzie porównywalna do lepkości emulsji asfaltowej. Dlatego też, brak konieczności podgrzewania emulsji asfaltowych do wysokich temperatur, wpływa na popularność tego rodzaju wyrobu budowlanego w robotach drogowych. Technologie, w których na szeroką skalę stosowana jest emulsja asfaltowa, to:
- złączenia międzywarstwowe,
- powierzchniowe utrwalenie,
- remonty cząstkowe,
- cienkie warstwy na zimno,
- mieszanki mineralno-emulsyjne,
- recykling głęboki na zimno z emulsją asfaltową (mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna).
Normy regulujące wymagania dla kationowych emulsji asfaltowych
Możliwość stosowania emulsji asfaltowej w robotach drogowych określona jest przez wymagania przedstawione w załączniku krajowym do normy zharmonizowanej PN-EN 13808:2013-10, której uaktualnienie i nowelizacja miały miejsce 18.10.2013 roku [9]. Do 2013 roku w środowisku drogowym były stosowane dwa dokumenty odniesienia, tj. PN-EN 13808:2010 oraz WT-3 [8]. Prace nad nowelizacją krajowego załącznika do normy PN-EN 13808:2013-10 umożliwiły redukcję ilości emulsji asfaltowych w zakresie określonego rodzaju robót drogowych. Finalny efekt prac w ramach krajowego załącznika do normy zawiera dziewięć rodzajów kationowych emulsji asfaltowych na bazie asfaltów drogowych i asfaltów modyfikowanych polimerem. Porównanie rodzajów emulsji w zależności od dokumentu odniesienia przedstawiono w tab.1.
Tab. 1. Rodzaje kationowych emulsji asfaltowych produkcji LOTOS Asfalt
Rodzaj robót | PN-EN 13808:2010 | PN-EN 13808:2013-10 |
Złączenia międzywarstwowe | C60B3 ZM C60B5 ZM C60BP3 ZM | C60B3 ZM C60BP3 ZM C60B10 ZM/R |
Powierzchniowe utrwalenie | C65BP3 PU/RC C69B3 PU C69BP3 PU C65B4 RC C65BP4 RC | C65BP3 PU/RC C69B3 PU C65B3 PU/RC C69BP3 PU |
Remonty cząstkowe | C65BP3 PU/RC C65BP3 PU/RC C65B4 RC C65BP4 RC | C65B3 PU/RC C65BP3 PU/RC
|
Cienkie warstwy układane na zimno
| C60BP5 CWZ C60B5 ME/CWZ | C60BP5 CWZ
|
Mieszanki mineralno-emulsyjne
| C60B5 ME C60B5 ME/CWZ
| C60B5 ME |
Mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne (MCE) | C60B5 R | C60B10 ZM/R |
Najistotniejsze zmiany w zapisach 7, które będą miały wpływ przy budowie nowych odcinków dróg, odnoszą się do emulsji asfaltowych przeznaczonych do złączeń międzywarstwowych. Aktualnie w wymaganiach występują jedynie trzy rodzaje emulsji:
- C60B3 ZM – emulsja wykorzystywana do złączenia wszystkich warstw asfaltowych wykonanych z asfaltów niemodyfikowanych na drogach obciążonych ruchem od KR1 do KR7,
- C60BP3 ZM – emulsja wykorzystywana do złączenia wszystkich warstw asfaltowych wbudowanych na drogach obciążonych ruchem od KR1 do KR7,
- C60B10 ZM/R – do złączenia wszystkich rodzajów warstw z pominięciem warstw asfaltowych z asfaltów modyfikowanych, wbudowanych na drogach obciążonych ruchem od KR1 do KR7.
W celu zobrazowania możliwości zastosowania emulsji asfaltowej do złączeń międzywarstwowych na rys. 2 w sposób schematyczny przedstawiono układ warstw konstrukcji nawierzchni drogowej w postaci odwiertu wraz ze wskazaniem rodzaju emulsji pomiędzy warstwami.
| 1 – połączenie warstwy ścieralnej z mieszanki SMA 11 PMB 45/80-55 z warstwą wiążącą AC16W PMB 25/55-60 |
C60BP3 ZM |
2 – połączenie warstwy wiążącej AC16W PMB 25/55-60 z warstwą podbudowy AC22P 35/50 | C60B3 ZM C60BP3 ZM | |
3 – połączenie warstwy podbudowy AC22P 35/50 z warstwą podbudowy z kruszywa 0/31,5 |
C60B10 ZM |
Rys. 2. Odwiert mieszanki mineralno-asfaltowej z konstrukcji nawierzchni drogowej
Wykonanie prawidłowego połączenia międzywarstwowego wpływa na trwałość konstrukcji nawierzchni drogowej. Jego brak lub nieprawidłowe wykonanie powoduje spadek trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni drogowej 11, 13. Obniżenie jakości połączenia międzywarstwowego o 50% powoduje znaczący spadek trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni drogowej 12. Analiza literatury [2, 10] pozwala również stwierdzić, że warstwa szczepna ma za zadanie połączyć wszystkie warstwy asfaltowe w monolit, co przekłada się na nośność konstrukcji i zmniejszenie jej ugięcia. Dodatkowo10 zapobiega przesuwaniu się mieszanek mineralno-asfaltowych przy ich zagęszczaniu i tworzeniu się rys.
Literatura
1. Luszawski S.: Nawierzchniowe emulsje asfaltowe. WKŁ, Warszawa 1973.
2. Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe. WKŁ. Warszawa 2010.
3. Szczepaniak Z.: Vademecum kationowych emulsji asfaltowych. IBDiM, Warszawa 2013.
4. www.bitumensales.com.
5. AkzoNobel Surface Chemistry. Bitumen emulsion. Technical Bulletin.
6. Błażejowki K., Styk S.: Technologia warstw asfaltowych. Poradnik. WKŁ, Warszawa 2009.
7. PN EN 13808:2013-10 Asfalty i lepiszcza asfaltowe – Zasady klasyfikacji kationowych emulsji asfaltowych.
8. WT-3 Emulsje asfaltowe 2009.
9. http://sklep.pkn.pl/pn-en-13808-2013-10e.html.
10. Dynapac. Zagęszczanie i rozkładanie nawierzchni asfaltowych. Teoria i praktyka. Szwecja 2004.
11. Górszczyk J., Malicki K.: Trwałość zmęczeniowa połączeń warstw asfaltowych w badaniach laboratoryjnych. Budownictwo i Inżynieria Środowiska, z. 59, nr 3/IV, s. 199-206
12. Judycki J.: Sczepność między warstwami asfaltowymi nawierzchni. „Drogownictwo”, Wrzesień 2003 r., str. 275-279.
13. Judycki J., Jaskuła P.: Badanie i ocena wpływu sczepności międzywarstwowej na trwałość konstrukcji nawierzchni asfaltowej. GDDKiA, Gdańsk 2005.