logo

Zarząd Grupy LOTOS zarekomendował wypłatę dywidendy za 2019 rok w wysokości 1 zł na akcję. Stanowi to nie tylko potwierdzenie dobrej kondycji finansowej koncernu i realizację strategii biznesowej, w ramach której spółka zadeklarowała utrzymanie zdolności dywidendowej. To również racjonalna decyzja mająca zapewnić spółce finansowanie projektów inwestycyjnych oraz płynność w trudnym okresie recesji wynikającej z pandemii koronawirusa.

Finanse

Grupa LOTOS posiada stabilną kondycję finansową, na którą składa się zarówno niskie zadłużenie koncernu, jak również płynność pozwalająca na efektywne realizowanie bieżących procesów oraz dalszych inwestycji. Na te ostatnie spółka zamierza wydać w 2020 roku około 1,4 mld zł. Dodatkowo zabezpieczono też 500 mln zł na realizację inwestycji w projekt „Polimery Police”. Aktualnie realizowane projekty inwestycyjne to m.in. budowa pilotażowej stacji dokującej LNG czy kolejnego nalewaka kolejowego. Finalizacja tego ostatniego zapewni odblokowanie wąskiego gardła logistycznego w ekspedycji paliw, a w szczególności diesla, na rynek krajowy. Dzięki temu koncern zwiększy bezpieczeństwo polskich klientów na stacjach, zmniejszając ich zależność od importowanego produktu. W tym roku ma również zapaść m.in. finalna decyzja inwestycyjna odnośnie Hydrokrakingowego Bloku Olejowego oraz morskiego terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle.

W ubiegłym roku LOTOS osiągnął po raz kolejny dobre wyniki finansowe. Z tego względu zarekomendowaliśmy Walnemu Zgromadzeniu podzielenie się wypracowanym przez nas zyskiem z akcjonariuszami. Równolegle jednak musimy myśleć o bezpieczeństwie finansowym naszego koncernu, do czego zobowiązuje nas odpowiedzialność za prowadzone przedsiębiorstwo. Kolejne inwestycje nie tylko zapewnią spółce wzrost w długim okresie, ale będą również ważnym wsparciem dla gospodarki odradzającej się po pandemii i gwarancją zleceń dla szerokiej grupy naszych interesariuszy. Wypłata dywidendy w zaproponowanej wysokości to naszym zdaniem rozsądna i optymalna decyzja w obecnych okolicznościach – podkreśla Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.             

Zarząd Grupy LOTOS zarekomendował przeznaczenie ok. 185 mln zł na wypłatę dywidendy, a pozostałą kwotę zysku –  ok. 650 mln zł –  na zasilenie kapitału zapasowego. Uchwała ta stanowi propozycję dla Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia. To ten organ podejmie ostateczną decyzję w sprawie podziału zysku spółki za 2019 rok. 

***

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

LOTOS to także sieć ponad 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego przewoźnika kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

Dział Komunikacji Zewnętrznej, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel. 58 308 72 29, 58 308 70 44, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij