Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania witryn Grupy LOTOS S.A. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Zobacz Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak można zarządzać plikami cookies za pośrednictwem przeglądarki internetowej.
Close

logo

Choć związki lotne uwalniające się z typowego gorącego asfaltu stosowanego do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych nie są szkodliwe dla człowieka, to charakteryzują się specyficznym zapachem. Budimex wraz z LOTOS Asfalt wyprodukowali  mieszankę o zapachu… kwiatów.

Ogólne

Komfort i bezpieczeństwo pracy jest istotnym elementem, który jeżeli jest zapewniony zwiększa efektywność i zaangażowanie pracowników. Dla każdego komfort pracy oznacza coś innego. Dla pracowników którzy pracują przy wykonywaniu robót bitumicznych istotnym jest m.in. zapach, który jest nieodłącznym elementem pracy z gorącą mieszanką mineralno-asfaltową.

Asfalt drogowy 35/50 o obniżonej intensywności zapachowej powstał na bazie technologii opracowanej przez LOTOS Asfalt podczas wdrożenia asfaltu przemysłowego PS 95/35 S.

Jak mówi Cezary Godziuk, prezes zarządu spółki LOTOS Asfalt: – Nasza firma szczególnie dba o środowisko naturalne i komfort pracowników, a politykę zrównoważonego rozwoju realizuje z sukcesem od wielu lat poprzez produkcję, wdrażanie i promowanie innowacyjnych ekologicznych produktów do budowy dróg. Do oceny nowego wyrobu podeszliśmy w oparciu o posiadane doświadczenie z asfaltem PS 95/35 S. Dodatek zastosowany w asfalcie o obniżonej intensywności zapachowej stanowi mieszaninę naturalnych i syntetycznych olejków eterycznych i ma przyjemny kwiatowy aromat.

Związki zawarte w zastosowanym dodatku działają dwutorowo. Większość aktywnych związków działa jako neutralizator zapachu, wchodząc w reakcje w substancjami odorotwórczymi, obecnymi w oparach asfaltu w skutek czego redukują ich lotność (przemieszczanie się). Pozostałe związki wywołują charakterystyczny zapach, inny niż typowy asfalt naftowy. Po zastosowaniu odpowiedniego udziału środków aktywnych, redukcji ulega stężenie związków złowonnych w oparach asfaltu stosowanego w temperaturach technologicznych przy budowie dróg.

Podczas realizacji dostawy przedwdrożeniowej zostały wykonane badania porównawcze asfaltów oraz pełne badania wyrobu o obniżonej intensywności zapachowej (badania typu). Wyniki potwierdziły zgodność z normą PN-EN 12591 i nie zaobserwowano istotnych różnic w charakterystyce wyrobu.

Jakie były odczucia pracowników podczas produkcji i wbudowywania MMA z tym asfaltem mówi Sławomir Szpak, zastępca kierownika robót z Budimex SA: – Praca z mieszanką zawierającą asfalt o obniżonej intensywności zapachowej była inna, tj. wyraźne dało się odczuć, że nie ma charakterystycznego zapachu tradycyjnego asfaltu. Miejscami było czuć zapach kwiatów co sprawiało, iż praca była przyjemniejsza.

– Jest to obiecujący produkt wpisujący się także w zielony i ekologiczny trend w budownictwie. Obecnie trwają badania i analizy laboratoryjne mieszanki mineralno-asfaltowej, która zawierała ten specjalny asfalt – mówi Łukasz Bargenda, dyrektor zespołu laboratoriów Budimex.

– Działania inwestycyjne korzystne dla środowiska i zrównoważony rozwój leżą u podstaw działalności spółki Budimex. Wdrażamy i zachęcamy do stosowania technologii niskoemisyjnych oraz takich, które minimalizują wytwarzanie odpadów w procesie budowlanym. Dbamy o środowisko naturalne oraz o poprawę warunków pracy naszych pracowników, a projekt który realizujemy wspólnie z firmą LOTOS jest przykładem takiego działania – podsumowała Ewelina Karp-Kręglicka, dyrektor Biura Zakupów, Jakości i Ochrony Środowiska w Budimex.

Pierwsze testy mieszanki mineralno-asfaltowej bezwonnej wypadły obiecująco. Budimex rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania na szerszą skalę.

 ***

Biuro Prasowe, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel. 58 308 72 29, 58 308 70 44, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij