logo

Z roku na rok wzrasta zainteresowanie olejami silnikowymi, które pozwalają na wydłużanie okresów pomiędzy wymianami. Sztandarowymi produktami spółki LOTOS Oil, spełniającymi te wymagania, są oleje TURDUS.  Posiadają one aprobaty czołowych producentów silników: Man, Scania, Volvo, Tatra, Cummins, Renault, MTU i Caterpillar.

Działalność handlowa

Z roku na rok wzrasta zainteresowanie olejami silnikowymi, które pozwalają na wydłużanie okresów pomiędzy wymianami. Sztandarowymi produktami spółki LOTOS Oil, spełniającymi te wymagania, są oleje TURDUS.  Posiadają one aprobaty czołowych producentów silników: Man, Scania, Volvo, Tatra, Cummins, Renault, MTU i Caterpillar.

– Ciszej, taniej, oszczędniej oraz bardziej ekologicznie. To dziś kanon zalet, jakie powinien spełniać olej do samochodów ciężarowych, jak i maszyn drogowych różnych zastosowań. To w tych pojazdach testowane są bardzo często rozwiązania, które potem trafiają do popularnych osobówek – wyjaśnia Jacek Neska, prezes zarządu LOTOS Oil. – Czasem wydaje się, że to konstruktorzy samochodów osobowych są pionierami postępu. Nic bardziej mylnego. Wszak to w pojazdach użytkowych trwa nieustanne zmaganie z konkurencją przewozów kolejowych czy lotniczych.

Lepiej w dostawczych, drgnęło w ciężarowych

Jak poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wszystkich samochodów dostawczych i ciężarowych sprzedano we wrześniu 2009 4203 sztuki. Było to o 2302 aut mniej (35,4%) niż przed rokiem i więcej niż przed miesiącem o 776 samochodów, tj. o 22,6%. Od początku roku sprzedano 38150 samochodów. Było to mniej o 22 914 sztuk (37,5%) niż w ubiegłym roku. Najgorsze wyniki notowano w segmencie ciężarówek powyżej 16 ton. Łączna sprzedaż tych pojazdów w okresie od stycznia do października zmalała z 15,1 tys. w 2008 r. do 5,1 tys. w 2009 r. Wszystkich samochodów o masie powyżej 3,5 t. sprzedano o 60% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wprowadzenie normy Euro 5 w październiku br. wpłynęło na wzrost zainteresowania nowymi ciągnikami siodłowymi. Jeszcze za wcześnie by mówić o przełamaniu kryzysu i wzroście sprzedaży, ale zdaniem ekspertów rynkowych, w najbliższym czasie handel powinien rosnąć. W najbliższych miesiącach nadal trudno będzie w segmencie aut dostawczych i specjalistycznych takich jak chociażby wywrotki.

Dłużej, czyli taniej

Zdolność do pracy przy coraz bardziej wydłużanym interwale wymiany oraz przy wzrastających ograniczeniach emisji spalin stanowi jeden z najważniejszych czynników wpływających na rozwój olejów silnikowych do samochodów ciężarowych. Wszystko to z zachowaniem charakterystycznej dla tych produktów podwyższonej zdolności do utrzymywania w czystości smarowanych elementów, niższą odparowywalnością, wyższym potencjałem neutralizacji kwaśnych produktów spalani, przyjaznością dla układów oczyszczania spalin. – Nie zapominajmy przy tym, że czas wymiany oleju silnikowego nie jest pojęciem jednoznacznym i jego interpretacja powinna być osobno rozpatrywana w kontekście pojazdów różnych producentów, znaczy to, że ten sam olej w pojazdach różnych producentów będzie wymieniany przy innym przebiegu. Różnice mogą być znaczne – podkreśla Marek Dębiński, kierownik serwisu olejowego LOTOS Oil. Jeśli producent silnika dopuszcza możliwość wydłużonych okresów pomiędzy wymianami oleju to warto eksploatować pojazdy w ten sposób, przy pomocy środków smarowych odpowiedniej, jakości, z tej przyczyny, że każdy dzień przestoju floty transportowej można przełożyć na wymierne konsekwencje finansowe. – Nasze oleje testujemy w ekstremalnych warunkach. Wszystko po to by wiedzieć więcej i lepiej nie tylko o samym produkcie, ale i o tym, jak się on sprawdza w różnych sytuacjach i otoczeniu – wyjaśnia Rafał Mirek, koordynator ds. rozwoju produktowego LOTOS Oil. Olej TURDUS POWERTEC SYNTHETIC 5W30 pracował z zachowaniem wszystkich istotnych parametrów w silnikach VOLVO i Cummins w rosyjskich kopalniach odkrywkowych. Podobne testy tylko, że na Łotwie przeszedł TURDUS SEMISYNTETIC XHPDO 10W40. Był eksploatowany w silnikach autobusów (SETRA, Mercedes) komunikacji międzynarodowej z Łotwy do Europy. Po przejechaniu blisko 80 tys. km nie zanotowano ani zużycia smarowanych powierzchni ani rozcieńczenia oleju. I na koniec TURDUS POWERTEC SEMISYNTHETIC 15W40 zachowuje wszystkie parametry przy przebiegach rzędu 60 tys. km lub 700 motogodzin pracy w silnikach typu Volvo FH 12; Volvo Penta, Cummins 12V.

Rynek będzie ewoluował

Od października w całej UE obowiązuje norma Euro 5. Pomimo wyraźnego spadku popytu na samochody użytkowe w tym roku, cena i zainteresowanie pojazdami spełniającymi tę normę utrzymuje się na dobrym poziomie. Euro 5 nie przynosi rewolucji w stosunku do Euro 4 – postanowiono tu ograniczyć jedynie emisję tlenków azotu do poziomu 2 g/kWh. Główną zaletą użytkowania pojazdów Euro 5 są zniżki w podatkach i opłatach drogowych w ruchu zagranicznym. Siłą rzeczy będę one zastępować starsze pojazdy. Za jakiś czas możemy mieć do czynienia z poważnymi problemami na rynku samochodów ciężarowych starszych niż 5 lat. Za chwilę popyt na nie spadnie do technicznego minimum  Oleje TURDUS POWERTEC SYNTHETIC 5W/30 i 10W40 oraz  SEMISYNTHETIC 10W40 i 15W40 nie mają ujemnego wpływu na układy oczyszczania spalin, ograniczają do możliwego minimum emisję cząstek stałych z procesu zużycia oleju, przez co znakomicie nadają się do silników najnowszych konstrukcji z recyrkulacją spalin, zapewniając również długą sprawność układu katalitycznego oczyszczania spalin.

Doświadczenie i technologia

Ostatnie lata przyniosły bardzo poważne zmiany nie tylko w ofercie spółki LOTOS Oil, ale i jej miejscu na rynku producentów olejów najwyższej, jakości. Warto przypomnieć, że w 2008 r. LOTOS Oil został członkiem, Association Technique de L'Industrie Européene des Lubrifiants. Stowarzyszenie zrzesza najważniejszych producentów i sprzedawców olejów silnikowych w Europie. ATIEL działa, jako europejskie centrum zagadnień technicznych dotyczących produkcji olejów silnikowych i wymagań związanymi z ochroną środowiska. Również w ubiegłym roku LOTOS Oil zawarł umowę o strategicznym partnerstwie z koncernem Lubrizol. Na jej podstawie polska firma uzyska dostęp do najnowszych osiągnięć w dziedzinie technologii dodatków smarnych.

LOTOS Oil wchodzi w skład grupy kapitałowej LOTOS. W ramach koncernu spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją olejów smarnych, bazowych oraz przemysłowych, a także smarów. Od wielu lat firma jest niekwestionowanym liderem na rynku olejów silnikowych w Polsce. Produkty oferowane przez LOTOS Oil spełniają wymagania najsurowszych norm. Całość procesów produkcyjnych objęta jest Systemem Zarządzania, Jakością, zgodnym z międzynarodową normą ISO 9001: 2000. LOTOS Oil, jako pierwsza spółka grupy kapitałowej LOTOS otrzymała certyfikat systemu zarządzania, jakością, zgodny z wymaganiami systemu AQAP 2110. Całość procesów produkcyjnych objęta jest normą ISO 9001: 2000.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl