logo

Grupa LOTOS S.A., jej spółka zależna LOTOS Tank i Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” podpisały dziś list intencyjny dotyczący współpracy w dostarczaniu paliwa lotniczego, smarów i innych materiałów technicznych do samolotów operujących z warszawskiego Lotniska Chopina.

Działalność handlowa

Grupa LOTOS S.A., jej spółka zależna LOTOS Tank i Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” podpisały dziś list intencyjny dotyczący współpracy w dostarczaniu paliwa lotniczego, smarów i innych materiałów technicznych do samolotów operujących z warszawskiego Lotniska Chopina.

Celem współpracy jest stworzenie w pierwszej kolejności bazy dla spółki LOTOS Tank w rejonie lotniska, z której dowożone będzie paliwo do samolotów linii lotniczych. Współpraca umożliwi również spółce LOTOS Tank, w przyszłości, korzystanie z centralnego systemu dystrybucji paliwa, który budowany jest na terenie lotniska.

Lotnisko w Warszawie będzie kolejnym po Gdańsku portem, gdzie LOTOS uruchomi bezpośrednie dostawy paliw lotniczych.

– Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina, to największe lotnisko w Polsce, obsługujące rocznie blisko 9 milionów pasażerów. To naturalne, że jako producent i dostawca najwyżej jakości paliw lotniczych chcemy na nim zaistnieć. – podkreśla Maciej Szozda, wiceprezes i dyrektor ds. handlu Grupy LOTOS S.A. – Nasza obecność w Warszawie pozytywnie wpłynęłaby na konkurencyjność tutejszego lotniska zarówno wśród przewoźników jak i pasażerów, tak jak ma to miejsce obecnie w Gdańsku.

Zgodnie z zapisami porozumienia P.P. „Porty Lotnicze”, jako zarządzający warszawskim lotniskiem jest zainteresowane, aby obsługa naziemna na terenie portu świadczona była w sposób profesjonalny przez podmioty gwarantujące należyty poziom usług oraz na zasadach uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich przedsiębiorców świadczących tę obsługę.

- Chcemy, aby wszyscy przewoźnicy operujący z naszego lotniska mieli możliwość wyboru agentów obsługi naziemnej i to obsługi w jak najszerszym zakresie – powiedział Michał Marzec, dyrektor zarządzający Lotniska Chopina w Warszawie. - Od dawna działają na lotnisku dwie firmy zajmujące się obsługą pasażerów i bagażu, a dzięki współpracy z LOTOSEM, w najbliższym czasie pojawią się nowe możliwości w wyborze dostawcy paliw.

W czerwcu 2009 r. LOTOS otworzył w gdańskim porcie lotniczym pierwszą nowoczesną bazę paliwową skierowaną na potrzeby lotnictwa. We wrześniu ubr. spółka otrzymała od Urzędu Lotnictwa Cywilnego Certyfikat Agenta Obsługi Naziemnej, który obowiązuje do 30 września 2010 r.

– W listopadzie ubiegłego roku zatankowaliśmy nasz pierwszy samolot w Gdańsku. Była to rejsowa maszyna Norwegian Air Shuttle kursująca pomiędzy Gdańskiem a Oslo – przypomina Dariusz Falkiewicz, prezes spółki LOTOS Tank. – Nie widzę przeszkód byśmy tych samych usług nie mogli świadczyć w Warszawie również innym przewoźnikom. Na lotnisku w Gdańsku obsługujemy takich przewoźników jak SAS, Lufthansa, Jet Air czy Exin.

Ramię w ramię z Norwegami

Już pod koniec 2008 r. LOTOS rozpoczął prace z koncernem Statoil dotyczące m.in. wspólnego działania na rynku paliw lotniczych. Obie spółki postawiły sobie wówczas za cel dynamiczny rozwój wzajemnych relacji w zakresie operowania na terenie polskich portów lotniczych. Konkretne efekty realizacji tamtej umowy LOTOS i Statoil realizują teraz.

– Polska jest dla koncernu Statoil bardzo ważnym rynkiem, na którym jesteśmy obecni już blisko 20 lat w segmencie sprzedaży detalicznej paliw. W tym czasie Statoil poszukiwał możliwości wejścia na rynek paliw lotniczych. Dlatego też jesteśmy bardzo zadowoleni z zawarcia umowy z LOTOSEM w kontekście rozwoju naszych wspólnych możliwości. Podstawowymi  celami Statoil Aviation jest rozwój usług oraz poprawa konkurencyjności dla klientów korzystających z polskich lotnisk i uważamy, że nasze wspólne przedsięwzięcie jest dobrym krokiem w tym kierunku. Know-how LOTOS-u w zakresie dostaw paliw oraz mocna pozycja tej firmy w połączeniu z doświadczeniem koncernu Statoil w zakresie marketingu i sprzedaży paliwa lotniczego liniom lotniczym idealnie pasuje do tego rynku i przewoźników lotniczych tu działających – mówi Torgrim Kjólberg, wiceprezes Statoil Aviation.

LOTOS Tank, dzięki realizacji Programu 10+, chce znacznie wzmocnić swoją pozycję na rynku paliw lotniczych. Po zrealizowaniu inwestycji gdańska rafineria będzie w stanie wyprodukować nawet milion ton paliw lotniczych rocznie. Dla porównania w ub. r. zakład wytworzył 370 tys. ton tego produktu. Produkcję dodatkowego wolumenu paliwa lotniczego jeszcze w tym roku rozpocznie budowana właśnie w ramach 10+ instalacja MHC (łagodny hydrokraking). W rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku paliwo lotnicze produkują aktualnie dwie instalacje Merox. W ciągu ok. godziny obie są w stanie wytworzyć ok. 60 ton paliwa. Taka ilość wystarczy Boeingowi 767 na przelot z Warszawy do Chicago. Około 80% produkowanych paliw lotniczych LOTOS eksportuje, m.in. do Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii oraz Czech. Paliwa lotnicze z gdańskiej rafinerii dostarczane są również krajowym portom lotniczym.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) zajmuje się budową, modernizacją i eksploatacją lotnisk komunikacyjnych oraz lotniczych urządzeń naziemnych; budową, rozbudową i utrzymaniem terminali lotniczych i innych obiektów zaplecza portowego, świadczeniem usług na rzecz pasażerów linii lotniczych, usług związanych z przewozami ładunków przez przewoźników powietrznych i usług w zakresie serwisu technicznego dla statków powietrznych. W ramach swojej działalności, PPL zarządza dwoma portami lotniczymi: w Warszawie i Zielonej Górze. Posiada również udziały w większości lotnisk komunikacyjnych na terenie Polski.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl

Kamil Wnuk, rzecznik prasowy Lotniska Chopina, Tel. 022 650 19 54; 022 650 15 34 Fax. 022 650 37 68, k.wnuk@polish-airports.com